Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Torkhjul för betestillverkning!
Collapse
X
-
här är mitt hjul. det tar ca 70 beten
viktigt som inte folk verkar tänka på är att hjulet inte ska hänga på motorn utan ha en egen upphängning. motorn ska ju bara se till att hjulet snurrar inte hålla det uppe oxo sen är det ju bra om man lastar det jämnt annars orkar inte motorn .
en bra lösning för att koppla ihop hjulaxel och motor är en 2-3 cm bit slang med 2 slangklämmor
om motorn och hjulet inte hamnar rakt mot varandra belastas motorn när den är igång men en mjuk slang tar upp dom krafterna och hjulet snurrar mjukt och fint
Kommentera
-
Så här blev mitt torkhjul ,så gott som färdigt på bilden. Ska bara skaffa en dimmer/transformator så jag kan styra hastigheten,samt en sprint genom slang och axlarna. Är kullagrat i båda ändar, byggt i 9 mm björkplywood.
Senast ändrad av Duck3N; 2009-03-03, 17:18.Gädda topp 5 2009: 10kg (uppskattad)-9,1kg-8.44kg-7,4kg-7,1kg
Kommentera
-
Visst är det kul med färg!
Fick tag på en gammal motor som satt i en typ "discoboll", svart klot med färgade plastlinser.Snurrar lite snabbare är en discobollsmotor från Bauhaus tror jag, därför nödvändigt att kunna styra den.Gädda topp 5 2009: 10kg (uppskattad)-9,1kg-8.44kg-7,4kg-7,1kg
Kommentera
-
Byggde själv ett hjul igår med en motor från en mikro(den som roterar talriken) som jag tror å går lite fort 5v/min. Vad jag förstår på andra så är 3v/min idealet.
Ska nog testa först annars blir det nog samma lösning som för dig.
StefanCatch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]
Kommentera

Kommentera