Vinter Projekt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinter Projekt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinter Projekt!

I vinter tänkte jag prova göra mina egna jerks. Här på fiskesnack finns det ju massor av betestillverkare. Jag vet att det finns trådar om detta men det finns allt för många trådar för att man ska kunna sålla bort och kunna ta till sig av det. Jag siktar lite på någon slags budget variant, eller rättare sagt jag vill inte lägga ut för mycket pengar och så visar det sig att man har ingen talang.

Så vad behövs?

Trä i någon lämplig dimension och träslag. Funderar lite på rundstav för att försöka få till en pig eller manta kopia. Någon som provat detta?

Genomgående tråd: Rostfri ståltråd genom två borrade hål, ett rakt genom kroppen och ett snett nedåt. Har en fin bild i huvudet hur det ser ut
    Eller är skruvöglor bättre? I såfall vilka?

Blyning: Gamla tennsoldater eller något liknande, är ganska klar över var och hur det ska blyas.

Impregnering: behövs det? i såfall vad använder man? plastmuggs metoden eller finns det något enklare, färdigblandat?

Färg: Biltema airbrush och även deras vanliga sprayburkar har jag läst mig till är väldigt prisvärda......

Nu till den stora frågan: Lack??? vad ska man köpa? E-tex säger de flesta är bäst men hur funkar det utan torkhjul? Har tolkat det som att torkhjul är något man bör använda, finns det alternativ som inte kräver det?

Tacksam för alla typer av svar, helst så konstruktiva som möjligt med tips inköpställen osv. helst inga nätbutiker utan mer biltema bauhaus varianter...

Vill inte lägga ner en förmögenhet på detta eftersom jag inte litar på min konstnärliga sida och vet inte hur resultatet blir.

Tack på förhand!!!

MVH // Johan "gorgen" Rosén

Ursprungligen postat av gorgen Visa inlägg
    Jag siktar lite på någon slags budget variant, eller rättare sagt jag vill inte lägga ut för mycket pengar och så visar det sig att man har ingen talang.

Så vad behövs?
    Jösses vilken lista du redan har fått ihop på saker som man "behöver" för betestillverkning!

Det behöver inte vara så avancerat utan man klarar sig med enklare utrustning:

Morakniv, sandpapper, borr, litet skruvstäd, tång, såg (använder min Leatherman), koppartråd (eller skruvöglor), epoxylim, färg, penslar, båtlack.

Sen köper du t.ex. rundstavar i furu. Ett tips är att köpa "träbitar" med samma tjocklek som betet du ska tillverka.

Man behöver inte förbehandla trät, det funkar ändå. Det behöver inte vara E-tex som ytterlager.. båtlacken jag har håller generellt bättre än lacken på köpta träbeten.

Genomgående tråd är inte nödvändigt. Förborra ca 15-20mm och limma fast den tvinnade tråden med epoxylim. Limmade skruvöglor funkar också.

Keep it simple! Dina beten blir kanske inte lika fina som experternas. Men de fiskar lika bra

Lycka till!

Kommentera

Jasså båtlack ska funka, använder man vanlig pensel då? Blir det jämt o fint eller knackig yta? Och är den svår att få slät?

Kommentera

I min mening så håller inte båtlack, sen borde du impregnera betena med linolja/terpentin. Kör på E-tex från Lundgrens, det blir en grym finish. Bygg ett enkelt torkhjul, det är värt mödan. Gör egna skruvöglor av rostfri 1.5mm tråd från Biltema och böj tråden runt en spik eller dyl sen sätt ändarna på tråden i chucken på en skruvdragare/borrmaskin och sen backa med skruvdragaren och håll tråden sträckt bakåt, sen har du en skruvögla som går att skruva ner i hålet. Detta funkar mycket bättre än genomgående tråd, framförallt mycket snabbare. Använd sökfunktionen där hittar du mycket nyttigt, finns minst 20 trådar som är likadan som denna.
        Fish On!

Kommentera

Visst finns det flera trådar men redan nu efter två inlägg så motsäger tipsen varann.... Visst man kan prova sig fram men jag söker just nu enklast möjliga lösning till att börja med. Funkar betena som dom ska kan man börja med torkhjul och mer avancerade grejer men nu är det nybörjarnivå som gäller....

Kommentera

Har man lagt ner 10h ute i garaget eller dyl så vill man att betet håller mer än en gädda och trät sväller sönder. Sen skulle jag definitift inte köra koppartråd. Utan impregnering som Tailrunner säger och med båtlacken han rekommenderar så kommer inte dom betena att överleva länge. Mycket roligare att göra riktigt på en gång.
            Fish On!

Kommentera

Sant, finns E-tex bara att få tag på via nätet eller finns det något liknande i butik och hur blir E-tex utan torkhjul? Om man hänger dom i öglorna?

Kommentera

E-tex måste snurras annars blir det inte bra, finns att köpa via Lundgrens mot postförskott eller dyl. Helt klart den bästa nätbutiken att handla med. Annars åk in till Stockholm och snacka med P-A, finns ingen trevligare. Jag passar alltid på att gå in där när jag är i Stockholm och snacka lite skit och handla en årsförbrukning av det mesta, e-tex, öglor, ögon, krok mm.
                Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av Henk Visa inlägg
                  Har man lagt ner 10h ute i garaget eller dyl så vill man att betet håller mer än en gädda och trät sväller sönder. Sen skulle jag definitift inte köra koppartråd. Utan impregnering som Tailrunner säger och med båtlacken han rekommenderar så kommer inte dom betena att överleva länge.
                  Håller absolut inte med då mina erfarenheter säger något helt annat. Betena håller helt ok med båtlack och de spricker definitivt inte pga att de inte är grundbehandlade.

Visst får man bättra på lacken efter några gäddor, men det är inget mot det lagande jag håller på med på mina ömtåliga, köpta träbeten (vet dock inte om det är E-tex eller annat på t.ex. ACE-betena).

Har heller inte haft några incidenter med användandet av koppartråd (skulle det vara för mjukt menar du?)

Ursprungligen postat av gorgen Visa inlägg

Jag siktar lite på någon slags budget variant, eller rättare sagt jag vill inte lägga ut för mycket pengar...
                  Tror att det är lätt att nysta in sig på en massa "måsten", men det finns inga sådana . Du får själv välja finishen på dina beten och kostnaden för att uppnå den önskade nivån. Inget är fel!!! Men var inte rädd att prova mitt "recept" ovan om du känner för det. Funkar fin-fint och mina tailar har levererat riktigt bra.

Skitfiske!

Kommentera

Jag kommer att plocka tips och detaljer från olika håll och kommer inte låsa mig efter ett "recept" men det lutar väl iallfall åt båtlacken på första försöket.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                    17 svar
                    1 150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X