Tyst kompressor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyst kompressor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tyst kompressor

Hoppas inte det här ämnet vart uppe lika många gånger som "ny airbrush", har försökt söka men inte hittat tillfredställande resultat.

Jag pillar, som så många andra, lite med att bygga egna jerks. Har kommit en bit på väg och skulle hellst vilja sjukskriva mig ett par veckor å bygga. Nu går inte det, av flera anledningar varav en är att mina grannar klagar (på ett trevligt sätt) på att min kompressor lever om som fan. Jag kör med en sån här liten membran fjutt från jula och ja.. den studsar och hoppar och lever om helt enkelt. Skulle vilja hitta ett juste alternativ som gör att jag kan måla på kvällarna.

Som sagt har jag letat lite och kommit fram till följande:
    * Bildäck / dykartub + egenkonstruerad adapter tryckreglage osv - skön ide men inget riktig för mig, en bildäcksslang tar rätt mycke plats och är ful å skitig, den enda platsen som finns kvar är under mina skjortor å brallor i garderoben

* Kompressor med 25L tank som man krämar upp när grannarna är på bra humör och sen målar med så länge det räcker - alternativ i nödfall, men det känns som en sån tar riktigt mycket plats oxå

* Sil-air 15 liten tyst kompressor med tryckreglage(?) och tryckutjämningstank, kontinuelig gång - bara det lilla problemet att den är svindyr!!

Problemet går att lösa vilket är positivt, frågan är bara hur ont det gör. Är det nån som har nåt tips? Gärna lite billigare än SIL-AIR.

Tackar på förhand
    När drar vi?

Har du inget hobbyrum i fastigheten? Kanske en sån här
    Senast ändrad av Alessandro; 2008-05-13, 23:23.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Tjänna Alex,

Tyvärr har vi inget hobbyrum, har pillat lite i cyckelförrådet men det finns ingen el där så det blir svårt att få till nåt där. Hobbex kompressorn såg ju inte så dum ut, nån som har testat den? Svårt att veta vad tystgående betyder... Jag har dock inte googlat tystgående, måste testa det. Tack
      När drar vi?

Kommentera

Hej! Ett sätt som funkar å är ganska tyst är att ta en kompressor från ett kyl eller en frys och sätta dit en tryckbrytare och en liten tank från tex behållaren till en brandsläckare! Gjorde en sån liten sak åt en som målade motivlack med airbrush för ca 15 år sedan och han var nöjd och jag tror att den fortfarande är i drift! Ska du måla mycket å länge så är det rek att göra en extra lång spiralslinga av tex 8 mm koppar rör mellan komp å tanken så luften kyls bättre innan den kommer in i tanken för blir även tanken varm så lär luften kondenseras i sprutan eller i slangen ist för att bli kvar i vattensvskiljaren före slangen till sprutan!
        Senast ändrad av CA; 2008-05-14, 09:49.

Kommentera

Tja CA,

Tack för ditt svar. Jag gillar att bygga saker men det här känns som det är lite utanför min förmåga, jag är även lite skraj för tryckluft Har sett den där typen av konstruktioner och jag gillar det men nu bor vi tre pers på 50m2 och det måste va enkelt att plocka fram å bort. Tror nästan jag måste köpa en färdig konstruktion... Men det är skönt med den där typen av "kan själv" grejjer, önskar jag hade must å utrymme att utveckla det mer.

/Robert
          När drar vi?

Kommentera

Detta kanske är något http://lures.team-gram.se/ kolla under måla med airbrush
            www.gramslures.se

[url]http://gramslures.blogspot.se/

Kommentera

Tjena Roger,

Jag har faktistk redan lyckats hitta din kompressor beskrivning men som sagt jag har inte ritkigt skillsen som krävs för det där, inte heller platsen att förvara den, tyvärr.

Trevlig sida du har annars. Å fina beten!

/Robert
              När drar vi?

Kommentera

Skjuter ifrån höften, dammsugare funkar det? Man kan ju vända inblåset till utblås på en del av dom.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ganska dyrt i längden antar jag men har ingen koll på hur länge en sådan räcker, tyst lär det bli iaf.

Dykartuber jobbar oftast kring 200-300bar alltså extremt högt tryck och kräver en värstingkompressor för att fylla på, dock är det gratis att fylla på hos Padi om man är medlem. Tror det blir svårt att få till trycket från en sån.
                  Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                  17 svar
                  1 094 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sadda
                  av Sadda

Arbetar...
                  X