Hmm...i samband med ett jobb när mdf skulle användas utomhus iofs målat testade jag att lägga en bit i vatten..En typ 12 mm tjock bit blev över ett dygn 3 mm tjockare....Iofs allt trämaterial sväller viktigt med ytbehandligen..
Okej....MDF har en benägenhet att svälla.
Men om man grundlackar en eller två gånger innan färgsättning med airbrush och sedan lägger på ett antal lager topplack efter det så borde det väl funka?
Jag menar....om man misslyckas med att täta ordentligt med lacken så kommer MDF'en att svälla...,men annat trä kommer att spricka istället (kanske inte med förimpregnerat trä).
Jag vill helst slippa impregnera.
Så oavsett vilket material man använder så kommer det att få konsekvenser om man inte förseglar ordentligt.
En tanke till...
Om man mot all förmodan skulle misslyckas och få in fukt i MDF-betet, skulle inte lacken orka att stå emot expanderingen?
Okej....MDF har en benägenhet att svälla.
Men om man grundlackar en eller två gånger innan färgsättning med airbrush och sedan lägger på ett antal lager topplack efter det så borde det väl funka?
Jag menar....om man misslyckas med att täta ordentligt med lacken så kommer MDF'en att svälla...,men annat trä kommer att spricka istället (kanske inte med förimpregnerat trä).
Jag vill helst slippa impregnera.
Så oavsett vilket material man använder så kommer det att få konsekvenser om man inte förseglar ordentligt.
En tanke till...
Om man mot all förmodan skulle misslyckas och få in fukt i MDF-betet, skulle inte lacken orka att stå emot expanderingen?
/Janne
Om du får in fukt i betet och det börjar expandera så kan jag nästan garantera att lacken spricker. Ett trägolv man lägger in för tight (utan svällmån) kan flytta väggar om det börjar svälla. Det är enorma krafter.
- My biggest nightmare is that when I die, my wife will sell my fishing tackle for what I told her I paid for it.
Kommentera