2Komp VS. 1Komp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2Komp VS. 1Komp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 2Komp VS. 1Komp

Undrar över en sak.

Jag hade tänkt börja med linolja/terpentin, sedan måla med vanlig allmogefärg för att sedan avsluta med klarlack.

När jag förklarar detta för den lokala färghandeln får de hybris och talar om att det inte går att blanda 1komp och 2 komps lacker, färger m.m.

Samtidigt har jag sett på forumet att det går i vissa hänseenden.

Hur ligger det till?

MVH

Anders

Tipset brukar vara att det alltid går att lägga 1komp på en 2komp men inte tvärt om. Då tvåkomp ger hårda bindningar och skulle spricka upp på den rörligare 1komp.
    Men framgör allt tror jag att det blir problem med vidhäftningen. Linolja som är en levande färg tar lång tid på sig att genomhärda ev aldrig och väldigt långsmt om du förseglar den med tvåkomp.
    Den är ju en wobbler inte sä stor så det är ju bara att testa och köra.
    Skall du dra nytta av tvåkompens fantastiska grepp och tillika inträngning så skall du inte ha olja eller terpentin först. Det fyller upp porerna och minskar 2kompens inträngning.

Hej, Tok-Torsten
    Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Så det borde gå att först grunda med terp och olja, sedan måla med vattenbaserad allmogefärg (Hobbyfärg) för att sedan avsluta med ett stycke enkomponentslack modell hård.

Ska testa i helgen.

Tack Anders

Kommentera

Jag lägger två lager tvåkomponentslack utan grundfärg eller olja, därefter målar jag och lägger på ytterligare ett par tre lager tvåkomonentslack!
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Hvarfor terpentin/linolja. om man har tilstrekkelig med lack vil draget bli 100% tett.
          Verken Rapala eller Nils mater behandlar treet med non ting. Jag har drag från rapala som er 50 år gamla, och dom er lika fina.
          ><)))(°>

www.aurebu.com
          www.countryfisher.org

<°()))><

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
          17 svar
          1 076 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sadda
          av Sadda

Arbetar...
          X