Lackbekymmer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lackbekymmer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lackbekymmer

Jag har stött på ett nytt problem när jag lackar beten. Lacken fördelar sig inte jämnt på betet trots att jag har torkhjul. Det blir stora ansamlingar av lack antingen i nosen eller baken på betena. Jag byggde nyss ett nytt hjul och det är efter det som problemet visat sig. Infästningen är en klämma i buköglan. Klämman sitter på ett 16mm elrör som jag trycker fast i hjulet. Ganska likt flera av lösningarna man ser här på forumet. Motorn är den klassiska discomotorn från teknikmagasinet. Borde funka tycker jag. Lackar med E-tex. Är det någon som har liknande erfarenheter eller vet vad detta beror på?
    - My biggest nightmare is that when I die, my wife will sell my fishing tackle for what I told her I paid for it.

backlure.blogspot.com

Instagram @backlure

Jag har haft liknande problem och då berodde det på att betena snurrade för fort. Med vilket varvtal snurrar din motor (varv/min)? Sedan har ju torkhjulets konstruktion och betenas placering betydelse för med vilken hastighet dom rör sig i...

Kommentera

Jag har även haft det problemet. Jag är ganska säker på att det så enkelt att man lägger för mycket lack. Det ser inte ut så till en början men när det snurrat ett tag, upp till ca en timme så samlas det åt ena hållet. Nu mer är jag jag mer noggrann och har fått in känslan. Jag får inte ens lack i öglorna längre vilket är jäkligt skönt.

Märker jag att det början samlas lite så tar jag bara bort det med penseln. Skrapar av det mot talriken som jag har lacket på och jämnar ut det igen på betet.
      http://salkinlures.se

Kommentera

Det känns som att ditt torkhjul inte snurrar jämnt. Kan bero på att du inte har jämnvikt/balans, vilket gör att dina beten hänger lite extra länge på ett ställe under ett varv i hjulet.
        Senast ändrad av ELWE; 2009-10-28, 13:17.

Kommentera

Ursprungligen postat av odevetu Visa inlägg
          Jag har haft liknande problem och då berodde det på att betena snurrade för fort. Med vilket varvtal snurrar din motor (varv/min)? Sedan har ju torkhjulets konstruktion och betenas placering betydelse för med vilken hastighet dom rör sig i...
          Har för mig att motorn gör ca 3v/min, ska väl inte vara för fort.

Funderade också på placeringen, jag har inte varit supernoga med att fästa betena i 90 grader mot klämman (om du förstår vad jag menar) kanske kan vara det som spökar, Fast jag inte tycker det borde spela någon roll, dom snurrar ju runt :-)
          - My biggest nightmare is that when I die, my wife will sell my fishing tackle for what I told her I paid for it.

backlure.blogspot.com

Instagram @backlure

Kommentera

Ursprungligen postat av ELWE Visa inlägg
            Det känns som att ditt torkhjul inte snurrar ljämt. Kan bero på att du inte har jämnvikt/balans, vilket gör att dina beten hänger lite extra länge på ett ställe under ett varv i hjulet.
            Kan ligga någonting i det där. Jag försöker alltid få jämnvikt för att spara på motorn men ibland "hänger" hjulet någon tiondels sekund. Men kan den lilla stunden göra så stor skillnad, hade liknande symtom på mitt förra hjul och där gick det bra.

Har också tänkt mig för när jag lägger på lack för att inte få för mycket, så det borde inte vara det.

backlure.blogspot.com

Instagram @backlure

Kommentera

Jag tror på en kombo där. Hjulet drar inte jämt, samt att du lägger för mkt lack. Vänta gärna 5-10 minuter efter du blandat innan du lägger på lacken. Så den börjar hårdna lite. Var hyffsat sparsam med lacken. Lägg hellre fler tunna lager en få tjocka lager.

Lycka till!
              ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Jag upplever att detta fenomen uppstår då man varit lite slarvig med hur mycket man tagit på betet med "flötiga" händer! Jag brukar torka av dem innan jag lackar med någon form av sprit.
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Löser inte spriten upp färgen då???

Kommentera

du lägger på för mycket lack

Salkin Lures . skrev exakt det jag skulle säga
                    www.andreelures.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                    17 svar
                    1 062 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X