Egna jerkbaits - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egna jerkbaits

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Egna jerkbaits

Jag tänkte skapa en tråd där n i kan lägga en bilder på era hemmagjorda jerks. Lite info om material vikt osv.

Jag ska lägga upp bilder inom kort på min egen variant av ace hell-tail
    Deluxe lures thats my work.

jerk...

Här är en BJ kopia kan man säga som jag hoppas ska funka bra...har flera på gång b.la en phantom kopia
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Mange Wiberg; 2004-02-06, 15:23.

Kommentera

Här är en enkel kopia av en ACE Fat Flipper...
      Bifogade filer
      "If you're not living on the edge, you're taking up too much space"
      "I came, I saw, I conquered"

Kommentera

vafan en svart sperma!

Kommentera

Mina hemmabyggen. Stora, fula men funktionella.
          Bifogade filer

Kommentera

Har tyvärr inga nyheter angående "rullfixarkvällen"..Lokal saknas än så länge..
            Så jag får väl tipsa lite om hembyggda jerks istället så länge..

Använde helst lövträ, typ Bok (populärast bland t.ex holländarna), björk eller liknande. En del använder Ek eller Mahogny, men det trät är svindyrt.

Kvastskaft ska man strunta i då träet är för ojämnt i hårdhet och skruvöglor kan lossa om man har otur.

Bra är att impregnera träet med t.ex parafinolja eller en blandning av olja och terpentin. På så sätt undviker man att träet dra i sig vatten om det skulle gå hål i lackeringen.
            Innan grundning måste oljan dock torkat in ordentligt, vilket kan ta några dagar efter att överflödet torkats bort med en trasa.

Använde sedan helst cellulosabaserad grundning och färg så inte fel färtyper blandas och reagerar mor varandra.

Det svåraste och mest tidsödande av bygget är balanseringen.
            Balansera med både krokar och tafs monterade på betet.

Det finns olika sätt att balanser beroende på vilken gång man eftersträvar på betet. Rak side-to-side, bellyflash eller annat..

Balanseringstips och bra ritningar i naturlig storlek, samt andra tips finns många olika sidor på nätet, men
            http://www.lurebuilding.nl , är nog den bästa just nu.
            En holländsk sida som även finns i engelsk version..

Lycka till..

Kommentera

Originally posted by P A Högberg
              Har tyvärr inga nyheter angående "rullfixarkvällen"..Lokal saknas än så länge..
              Så jag får väl tipsa lite om hembyggda jerks istället så länge..

Använde helst lövträ, typ Bok (populärast bland t.ex holländarna), björk eller liknande. En del använder Ek eller Mahogny, men det trät är svindyrt.

Kvastskaft ska man strunta i då träet är för ojämnt i hårdhet och skruvöglor kan lossa om man har otur.

Bra är att impregnera träet med t.ex parafinolja eller en blandning av olja och terpentin. På så sätt undviker man att träet dra i sig vatten om det skulle gå hål i lackeringen.
              Innan grundning måste oljan dock torkat in ordentligt, vilket kan ta några dagar efter att överflödet torkats bort med en trasa.

Använde sedan helst cellulosabaserad grundning och färg så inte fel färtyper blandas och reagerar mor varandra.

Det svåraste och mest tidsödande av bygget är balanseringen.
              Balansera med både krokar och tafs monterade på betet.

Det finns olika sätt att balanser beroende på vilken gång man eftersträvar på betet. Rak side-to-side, bellyflash eller annat..

Balanseringstips och bra ritningar i naturlig storlek, samt andra tips finns många olika sidor på nätet, men
              http://www.lurebuilding.nl , är nog den bästa just nu.
              En holländsk sida som även finns i engelsk version..

Lycka till..
              Jao jag ska säga med en gång att aavända skruvöglor är helt värdelöst såga hellre och lägg in en grövre tråd tex pianovire. Dom betena som jag kommer att lägg in här under är några kopior på ace helltail som jag började snegla på för lite mer än ett årsen sen kom fox demon och det är väll det mest likvärdiga betet. Dom är gjorda av furu, dom är förtyngda med 30g och en är förtyngd med 60g bly. Målade med joker färger lackade 6gånger. Krokarna har jag inte satt på ännu!

Den första väger ca 65-70g
              Bifogade filer

Kommentera

EN svart väger 65-70g
                Bifogade filer

Kommentera

Jao här kommer en av den största modellen. Den väger 117g är i cln färgen man ser dock inte den oranga buken ordentligt.
                  Bifogade filer

Kommentera

lackar ni med båtfernissa? jag har gjort en jerk som skall primas och sen lackas och klarlackas får se om jag får upp nån bild på den .. det är tänkt att det skall bli en firetigermönstrad sak
                    Fish On!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                    17 svar
                    1 076 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X