Egna jerks - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egna jerks

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Lootus Visa inlägg
    Hur mkt kostar allt material om man inte har några?!?!?
    Så sent som igår slängde jag ihop en liten kalkyl!
    Notera att virke och bly inte är inräknat.

MVH Keni

Kommentera

måste man har torkhjul när man torkar med epoxy?? vad ska man göra annars?

Kommentera

Det finns en massa trådar om torkhjul där alternativ säkerligen diskuteras. Men med epoxylacker tror jag det bästa sättet är att använda sig av torkhjul. Jag har gjort ett hjul som funkar hur bra som helst och tycker det var minst lika kul att konstruera det som det är att hålla på med beten. Lycka till!

Kommentera

Byggde mig ett torkhjul på ett par timmar för 8 beten och använde motorn från en mikrovågsugn (den som roterar plattan i botten) och det har funkat kanonbra
          gör 5v/min.

Vill man göra det lättare för sig så köper man ett 1komp lack som heter LV-1
          vet att många finska betestillverkare använder det och då kan man häng torka betet.

Provade själv med 1komp golvlack men fick aldrig nån fason på finishen...
          Mig eller produkterna jag använde som det var fel på vet jag inte

Men som tidigare personer sagt så är ju halva nöjet att hålla på å tillverka sakerna själv

Detta är så sjukt kul att hålla på med...

Mvh Stefan
          Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

Kommentera

Ja torkhjul är ett måste för epoxylack (e-tex eller C&W).
            Torkhjulet är jättenkelt att bygga. Jag valde discokulemotor från Teknikmagasinet. Som sagt finns det massor på forumet om just torkhjul.
            Planerar dock att bygga något kraftigare som klarar fler jerkar samtidigt.

Jag använder mig av en eklist från Bauhaus som grundmaterial. 22mm bred.
            Sågar ut med en sticksåg. Täljer till jerken med kniv och avslutar med sandpapper. Öglor från Lundgrens.
            Borrar hål och fyller med blyvikter från Biltema (Kulbly). Fyller igen hålen med tvåkomponents epoxy (Plastic Padding eller motsv).
            Gör ingen inoljning eller liknande utan lägger ett lager C&W som skydd.
            Grundmålar med airbrush eller sprayburk. Sedan målar jag med airbrush.
            Slutligen 3 lager C&W lack.

Lite av mina alster finns på http://www.predatorfiske.se (Smygreklam )

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
            17 svar
            1 062 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sadda
            av Sadda

Arbetar...
            X