bästa materialet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bästa materialet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bästa materialet

tjenare!,ska bygga några beten till sommaren,jag undrar då vad som är de bästa materialet(inom trä)?

MVH kennie
    http://k3nfishing.blogspot.com/

Beror lite på vad för bete.
    Till jerkbaits använder jag ek, tungt och hårt.
    En del wobbler gör jag av furu, lätt men "mjukt".
    Ska du ha riktigt lätta använder du Abachi, mycket lätt och spricker inte om det suger fukt.
    Hemsida: http://www.slaktarnlures.se

Kommentera

Andra som bygger har givetvis andra favorit material, men det är det jag använder.
      Hemsida: http://www.slaktarnlures.se

Kommentera

Träbildshuggarna använde ju lind.
        Är lätt att skära i och om det spricker är det ju bara att limma!

Kommentera

Jag föredrar bok till många beten, hårt och tungt. Körde mycket med ek förr men jag tycker bok är mer lättarbetat än ek då det är mer jämnhårt.
          Jag har inte testat lind men däremot håller jag på med några wobbler i poppel som jag har för mig är ganska snarlikt. det funkar fint, hoppas bara att betena fiskar lika bra :-)
          - My biggest nightmare is that when I die, my wife will sell my fishing tackle for what I told her I paid for it.

backlure.blogspot.com

Instagram @backlure

Kommentera

De beror på vad du vill ha för flyt egenskaper, men bra betesmaterial är ek, furu, asp, lönn etc

Klicka på bilden.

Kommentera

Jag har slutat fundera på materialval numera. Jag kör med det som är lättåtkomligt, billigt, effektivt och något som jag är väl förtrogen med. Norrländsk kärnfura!

Jari Aalto Jaraal

Kommentera

håller med jari ! ta det du lättast och billigast kan få ta i . jenkarna bygger mycket i ceder, just därför det är det som växer på deras bakgård . till skillnad från jari så vill jag helst ha ytträ från en snabbvuxen fura

Kommentera

jag bygger själv i björk eftersom jag får restbitar gratis från en slöjdskola. har i och för sig inte sett mina jerkar i vattnet eftersom jag började tillverka mina första jerkar nu i vinter. någon som har erfarenhet av björk? tycker de flesta verkar anända ek och bok...

sen en kort fråga om placeringen på vikten...mina hål för bly brukar bli runt 15-18 mm djupa med 13 mm dimension. är det bättre att dela på 4 hål istället för 2? (dvs att istället för att ha ett 15 mm hål fram och bak så har man två 7,5 mm fram och bak...)

Kommentera

[QUOTE=fillek;601924]jag bygger själv i björk eftersom jag får restbitar gratis från en slöjdskola. har i och för sig inte sett mina jerkar i vattnet eftersom jag började tillverka mina första jerkar nu i vinter. någon som har erfarenhet av björk? tycker de flesta verkar anända ek och bok...

En bra ide´e att vända sig till möbeltillverk el snickeri som har massor av spill och ofta med hyvlade raka sidor Guld värt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                    17 svar
                    1 076 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X