Airbrush problem... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Airbrush problem...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Airbrush problem...

Hej jag har nu äntligen skaffat en egen kompressor och lämnat tillbaka pappas men har fått problem....

Jag köpte en minikompressor på jula och efter att ha kört en stund så slutade jag spruta och då flög slangen av från kompressorn men inget konstigt med det bara på med en slangklämma men efter att jag hade satt på slangklämman så exploderade istället slangen

Och min fråga är då hur har ni andra som kör med sådan kompressor löst detta?
    Jag kan även tillägga att jag kör med en akvarieslang bara för att jag vill ha en mjuk och följsam slang men tänkte testa köra med en tygarmerad airbrushslang men är orolig att den ska göra likadant och den är inte så billig tyvärr

M.V.H
    Med vänliga hälsningar Linus "Drutten" Holmberg!

Det låter som om kompressorn bygger upp ett större tryck än vad akvarieslangen klarar, ehh, fast det har du ju redan upptäckt. Om jag inte minns fel så har minikompressorn ingen tank eller regulator så att de går att reglera trycket, när du stänger ventilen på färgsprutan stiger trycket snabbt i slangen och klarar den inte trycket kompressorn ger så spricker slangen.

Läs på kompressorn vad den ger för tryck och försäkra dig om att slangen är klassad att klara trycket så är du hemma.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Kanske inte så dumt att skaffa en regulator (om kompressorn saknar), du vill inte mata färgsprutan med fullt tryck normalt plus att utan regulator varierar trycket så det bli hart när omöjligt att veta hur strålen kommer se ut när du ska måla.
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Jag är lite rädd att om jag sätter på en regulator så kanske jag förstör kompressorn så om någon har gjort detta så får dom gärna stiga fram i ljuset

Kommentera

När jag satte på en regulator på min minikompressor så kom luften stötvis. Mao så fungerade det inget bra. Köp en riktig slang så kommer det att fungera fint. Om du inte har automatisk avstängning så rekommenderar jag att du stänger av den när du inte använder sprutan.
          Finns risk att packningen går i kompressorn annars. Nu hade jag en från Clas Olssons så det kanske fungerar med en regulator på din.
          www.stampelures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Stampe Visa inlägg
            När jag satte på en regulator på min minikompressor så kom luften stötvis. Mao så fungerade det inget bra. Köp en riktig slang så kommer det att fungera fint. Om du inte har automatisk avstängning så rekommenderar jag att du stänger av den när du inte använder sprutan.
            Finns risk att packningen går i kompressorn annars. Nu hade jag en från Clas Olssons så det kanske fungerar med en regulator på din.
            Jag tror kompressorn måste ha en accumulatortank för att det ska fungera bra med regulator, men jag kan ha fel..
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Kompressortank

Se om det går att koppla en slang till en separat tank och vidare till regulatorn och sprutan.
              Det skulle utjämna trycket och ge en bättre luftförsörjning.
              Var ni skall få tag på tanken har jag ingen aning om men kanske kan andra här på forumet svara på den frågan.

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
                Jag tror kompressorn måste ha en accumulatortank för att det ska fungera bra med regulator, men jag kan ha fel..
                Jag har regulator på min nya "tanklösa" kompressor. Är dock ingen kompressorkung så jag kan inte förklara varför det inte fungerade på den gamla.
                www.stampelures.se

Kommentera

En tank har jag inga problem att ordna med tanke på att min far jobbat med gasflaskor i typ 30år
                  men saken var den att jag inte ville ha ett stort jäkla shabrak att handskas med utan en liten nätt kompressor...

Men efter att tittat lite på nätet så har jag bestämt mig för att skaffa mig en minikompressor med air-on-demand på ebay från England.

Denna fast utan sprutor för det har jag redan men jag valde denna länken för att där även finns en film där man får se (höra) funktionen.
                  Senast ändrad av Drutten; 2011-07-24, 22:57.

Kommentera

Köpte faktiskt en 2.5-liters tank på blocket för inte så länge sedan (400kr?), var nånstans söderut i landet
                    Ska ha den som sista buffert efter filter och sekundär-regulator men innan AB:n, sen sitter 15 och 24-liters tankar med möjlighet till parallellkoppling direkt vid blocket.
                    Helt klart overkill, men jag kommer ha ren torr luft och extremt jämnt tryck räknar jag med - kan f.ö. rekommendera tysta kompressorn från Duab-huset, riktigt tyst jämfört med min gamla ABAC

En regulator borde kunna fungera - men det måste finnas någon sorts utrymme mellan regulator och kompressor, annars får den ett helt overkligt jobb att försöka utjämna tryckpulserna - jag tror regulatorn helt enkelt inte hinner med...
                    Det bästa är nog en liten reservoar på varje sida om regulatorn, men åtmistone en på högtryckssidan om möjligt.

@Stampe:
                    Är det möjligt att det finns en liten inbyggd tank mellan block och regulator i din kompressor? (några deciliter kanske räcker, vad vet jag?)
                    Eller så har du kanske en lågvarvig kompressor med ganska blygsamt tryck, då kanske regulatorn hinner med.
                    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                    17 svar
                    1 092 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X