vilka putsmedel kan man använnda
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
putsa drag
Collapse
X
-
Hej Micael Carlberg;Ursprungligen postat av ollson99 Visa inläggvilka putsmedel kan man använnda
Att putsa drag blanka kan man göra med Autosol, Fakopol, Häxan Silverputs samt Häxan Koppar- och Mässingputs. Har du inget av dessa putsmedel duger vanlig tandkräm utmärkt...men undvik stålull, stålborstar och pimpsten....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm
-
Hehe, när jag var yngre satt jag med ett stearinljus och sotade skeddragen för att dämpa glansen.
Fick helt klart flest gäddor på sotade silverdrag (Toby Fat 25g).
Frågan är om det verkligen behövs putsas för fiskens skull, eller om det är för fiskarens skull
Åsså en tanke, gissar att du bör ta en tandborste och tvätta rent draget ordentligt med diskmedel efter putsning, de flesta putsmedel luktar en del - möjligt att fisken inte är så kräsen som påstods i Napp& Nytt, men det är dumt att chansa...Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden
):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
Hej Mats K;Ursprungligen postat av Mooki Visa inläggHehe, när jag var yngre satt jag med ett stearinljus och sotade skeddragen för att dämpa glansen.
Fick helt klart flest gäddor på sotade silverdrag (Toby Fat 25g).
Frågan är om det verkligen behövs putsas för fiskens skull, eller om det är för fiskarens skull
Åsså en tanke, gissar att du bör ta en tandborste och tvätta rent draget ordentligt med diskmedel efter putsning, de flesta putsmedel luktar en del - möjligt att fisken inte är så kräsen som påstods i Napp& Nytt, men det är dumt att chansa...
Både ja och nej! Ibland, och då speciellt i starkt solljus vid spinnfiske i grunda och klara vatten, hugger Gäddan bättre på svärtade eller gamla, matta skeddrag. Ibland kan det vara just blänket som får Gäddan att hugga. Vid blåsigt strandnära fiske i uppgrumlat vatten eller dagar med dagsregn kan det vara silverblänket som utgör skillnaden mellan succé och fiasko vid fiske efter Gädda.
Går vi över till Laxtrolling som jag fuskat en del i sedan 1965 har jag mycket ofta kunnat konstatera att helt silverblanka trollingdrag drar på sig betydligt flera Laxhugg i Östersjön än matta drag som inte alls syns på samma håll som de silverblanka. Därför putsar jag mina halvmatta Northern King NK-MAG och NK-28, Purelure Big Horn och Eppinger Big Ed bländande blanka med Fakopol före varje trollingtur.
Alla rovfiskar hatar doften av diskmedel! Därför får frugan diska när jag åker ut för att fiska!
Go for the Big Salmons!
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/nk/nk_laxresultat.htmSenast ändrad av Old Firehand; 2011-10-04, 15:17.
Kommentera
Kommentera