Vintersyssla - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vintersyssla

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vintersyssla

Har säkert som många andra inspirerats av alla dessa betestillverkare så som ceasar lures och birkan lures mm, som för övrigt väldigt tacksamt delar med sig av sina erfarenheter.
    Eftersom jag inte är ett vidare större fan av isfiske eller andra former av vinterfiske, så för att sysselsätta mig under vintern tänkte jag som många andra att börja tillverka mina egna jerkar.
    Så har idag testat två av mina prototyper med ett väldigt positivt resultat ska oxo sägas att dessa två inte är dem första.
    Click image for larger version

Name:	20111112_160332.jpg
Views:	1
Size:	334,8 KB
ID:	1808173

Den översta en sakta sjunkande jerk på 17cm ca 120g
    den nedre en sakta sjunkande på 16cm ca 90g

Så nu blir det nog att gå vidare med att inreda sig ett hobbyrum med airbush och alla andra prylar man behöver.
    Har möjligheten att göra själva träbearbetningen på mitt jobb, dessa två jerkar är tillverkade i marbau(tveksam stavning).
    Om man nu vill vänta med torkhjul, vilka alternativ finns då?
    Funkar det att använda sig av humbrols färger till airbrush något man bör tänka på. komm gärna med synpunkter och förslag.
    -------- www.Bastefallarn.blogspot.com --------

Jag är på intet sätt expert i ämnet men jag tror att du ska passa dig för humbrols färger om du inte vill ägna större delen av dagen åt rengöring av färgsprutan (lösningsmedelsbaserad färg). Mitt tips är att använda vattenbaserade färger anpassade för airbrush.
    Jag har kört med julas/biltemas dual-action sprutor och de fungerar fullgott åtminstone inledningsvis. Till dessa har jag använt createxfärger.
    Jag har använt Wolfcreeks epoxy och tycker att den fungerar utmärkt.

Jag tror dessvärre att någon form av roterande torkning är ett krav för att få en bra yta. Det är inget stort projekt att fixa till ett torkhjul så jag hade satsat på det!
    Tänk på att det i början kan vara svårt att anpassa lackmängd osv. Ge inte upp, för bra resultat kan det krävas ett par "bombeten" som hamnar i soptunnan innan du lär dig.

Jag köpte ett par halvfabrikatbeten hos lundgrens i början för att öva både på att måla och lacka. Kan vara ganska tacksamt att slippa förstöra sina handgjorda beten.

Har själv för avsikt att återuppta betesbyggandet i vinter eftersom jag liksom du inte är mycket för isfiske.

Lycka till!

/Anders (www.predatorfiske.se)

EDIT:
    Lite av mina första beten
    Första med airbrush

Första tailen

Halvfabrikat från Lundgrens som jag målat och lackat
    Senast ändrad av parabellum; 2011-11-13, 15:04.

Kommentera

Att använda sig av vattenbaserade färger låter vettigt med tanke på renhållning och doft, då kanske det kan funka med GS färger har även tittat på createx. Men hur mycket kan färg och lack påverka gång och flytförmåga. Detta beror väl givetvis på hur mycket lack man har på, men säg att man har 5 lager lack plus färg hur mycket kan detta väga? Någon som kan uppskatta?
      Kan ju såga fram lite enklare jerkar i furu som jag kan öva på, furu är inte lika dyrt som ek tex.
      tacksam för all hjälp

Kommentera

Vikten från färgen kan du helt bortse ifrån, åtminstone om du använder airbrush.
        Lacken väger en del men med mer lack blir även volymen större så antalet lager lack spelar inte speciellt mycket roll för flytförmågan.
        Visst kan du använda ett annat träslag men betänk då att olika träslag har väldigt olika egenskaper. Ek behöver tex inte viktas lika mycket. Kostnaden för trä är inte speciellt hög så försök att använda samma träsort varje gång för att skapa dig erfarenhet. Även samma träslag kan ha väldigt olika egenskaper.
        Jag gör mina beten av eklist (22mm bred) som jag köpt på Bauhaus. Man kan garanterat hitta billigare trä men det har varit enklast för mig.

Kommentera

Blir nog att jobba i ek. Dem jag gjort nu är som sagt gjorda i merbau vilket är väldigt likt ek. Tänkte mer att jag skulle göra några i furu till att öva målning på så slipper man kasta bort ek om det skulle gå lite mottigt i början.
          Har funderat på en billigare typ av airbrush från biltema, jula eller clas ohlson sen ska man ha en kompressor till. Något ni kan rekomendera?
          Är inte inne på att lägga för mycket pengar så här i början,

Kommentera

Jag köpte en minikompressor och den fungerar utmärkt för hobbybyggaren.
            Finns på jula, clas och biltema.
            http://www.jula.se/minikompressor-3-5-bar-200038
            Ungefär denna jag använder.
            Man kan pimpa den med en tryckregulator så att man kan justera trycket.

Kommentera

Känns som att man kan komma igång hyfsat billigt ändå.. behöver inte bli allt för dyrt. Trist att slänga iväg en massa pengar på något som man kanske tröttnar på eller inte får tillräckligt med tid. Men känns som detta är en hobby som kan passa mig utmärkt. Skulle va trevligt om man kan ha ett par färdiga till våren. Måste kännas rätt fint att drilla hem första gäddan på sitt egna bete.

Kommentera

Det är en rolig hobby och som sagt är det inte alltid man har tid men prylarna finns ju kvar.
                Inledningsvis får du räkna med att det kanske inte blir precis som du tänkt dig. Det ligger en hel del erfarenhet bakom att få till gång m.m.
                Det finns en hel del guider på nätet som förklarar i detalj hur det går till. Våra duktiga svenska betestillverkare är ofta hjälpsamma och kan komma med tips.

Som du säger så är det fantastiskt kul att få fisk på hemmagjort. Mitt PB är taget på ett hemmagjort jerkbait som f.ö är skitfult och har en "dålig" gång.

Anders (www.predatorfiske.se)

Kommentera

Var väldigt nöjd med gången på båda den övre väldigt lätt att få fin sida till sida gång på, lättare än något annat i lådan. Den andra behövs balanseras upp lite, va nog lite slarvig vi borrningen på den. Har pelarborr på jobbet men körde dessa för hand. Ska försöka få någon annan att prova dessa med innan jag börjar tillverka flera.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                  17 svar
                  1 076 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sadda
                  av Sadda

Arbetar...
                  X