Motor till torkjul... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motor till torkjul...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det enda tråkiga med att köra skruvvarianten är att man blir tvungen att köra med sånna där satans cupwashers vilket jag kan tycka ser lite B ut om man bara kör med EN på undersidan.

Många bud vad gäller elmotor.
    Inser ju att man har sina begränsningar vad gäller den här typen av elektronik. Elen hemma behöver ni inte vara oroliga över, den är kontrollerad =) Då har jag en skorsten som inte är kontrollerad sen -93 tack vare svärmor... Den kan vara lite värre.

Vilket varvtal tycker ni är optimalt?

Kommentera

helt ny på detta och har tänkt bygga ett torkhjul! dock vet jag inte vad kan ska använda för motor och hur snabbt det ska gå.. någon erfaren som vill dela med sig?

Kommentera

Det är ju just vad tråden handlar om =)

Kommentera

precis! har kollat lite och läst om discolampor, microvågsugnar och köpesmotorer men vet inte vad man ska välja

Kommentera

Skicka ett pm till "gäddslaktarn" här på FS och fråga om han har en motor till övers. Kör själv med en motor från honom, fungerar kanon! Driver den med en gammal mobilladdare.
            Besök min blogg! http://ehnlures.blogspot.se/

Kommentera

jag har hittat en motor från en micro som fungerar (när jag provade i micron iaf). frågan är hur jag får ström till den? är inge bra på detta med el..

så står det bak på motorn.
              Click image for larger version

Name:	IMAG0223.jpg
Views:	1
Size:	423,2 KB
ID:	1761928

Kommentera

Precis en sådan som jag använder! en vanlig kontakt som du sätter i vägguttaget med en kabel på sedan sätter du på två st flathylsor i andra ändan.
                Dom fäster du sedan på dom två stiften på motorn, spelar ingen roll vilket som sitter vart.
                Sen så kan det vara bra att sätt någon typ av skydd runt så ingen kan vara där å få sig en stöt.
                Detta är nog inget en elektriker skulle gilla

Sen sätter du en liten slangbit på axeln som du fäster med en slangklämma, och i andra ändan fäster du axeln till torkhjulet på samma sätt.
                Komihåg att att själva torkhjulsaxeln måste vara lagrad, annars kommer inte motorn bli långlivad.

Mvh Stefan

P.s Akta dig för att hålla i dom där två stiften när du vrider på motorn, den fungerar då som en generator som ger ström....
                Jag vet
                Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av stefanm Visa inlägg
                  Precis en sådan som jag använder! en vanlig kontakt som du sätter i vägguttaget med en kabel på sedan sätter du på två st flathylsor i andra ändan.
                  Dom fäster du sedan på dom två stiften på motorn, spelar ingen roll vilket som sitter vart.
                  Sen så kan det vara bra att sätt någon typ av skydd runt så ingen kan vara där å få sig en stöt.
                  Detta är nog inget en elektriker skulle gilla

Sen sätter du en liten slangbit på axeln som du fäster med en slangklämma, och i andra ändan fäster du axeln till torkhjulet på samma sätt.
                  Komihåg att att själva torkhjulsaxeln måste vara lagrad, annars kommer inte motorn bli långlivad.

Mvh Stefan

P.s Akta dig för att hålla i dom där två stiften när du vrider på motorn, den fungerar då som en generator som ger ström....
                  Jag vet
                  vad menar du med att axeln måste vara lagrad?

Kommentera

Ursprungligen postat av Marsupilami Visa inlägg
                    Tänkte visa hur jag har löst det med lagring av axeln.
                    [ATTACH=CONFIG]37287[/ATTACH]
                    Här ser du hur Kent har löst det med lagringen.

Stefan
                    Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

Kommentera

Okej men ska man ta ett typ kul lager på något vis och fästa eller kan man göra på något annat sätt?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                      17 svar
                      1 093 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Arbetar...
                      X