Vilket material för vingar till tubflugor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket material för vingar till tubflugor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket material för vingar till tubflugor?

Hej!

Har börjat hitta tillbaka till det underbara att binda flugor igen och har dammat av flugbindnings väskorna å börjat binda upp en massa standard flugor inför sommarens fiske i kvissleströmmarna.

Är det någon här som binder tubflugor? Vilket material använder ni till vingarna?

Jag har kört en heldel med Frödins tubflugor å tycker att de har en underbar rörelse i vattnet.

Vilket material du vill använda beror mkt på hur du vill att flugan ska fiska. Dels kan man använda mjukt hår som "simmar" bra men kanske kolapsar i stark ström. Till exempel rävhår och s.k. tempelhund. Sen finns det styvare material som håller formen bättre, exempelvis get och isbjörn, bucktail osv. Det har också lite att göra med hur långa och stora vingarna behöver vara.

Kommentera

Tackar för svaret!

Jag vill egentligen återskapa frödins flugor då jag har lyckats väldigt bra med dom. Vad jag förstått så förespråkar/förspråkade han tempelhund just för att den var styv i nedredelen av håret och mjuk å följsam i övre delen. Så att man får en pulserande effekt på håret.

Har rävhåret samma egenskaper?

Har för mig att tempelhundshåret är svart listat på grund av att de misshandlar djuren?

Kommentera

Min tro ang. tempelhund är att det är mer eller mindre vad som helst, bara håret är av en viss kvalitet/typ. Jag tror personligen inte att det handlar om ett enskilt djur/ras. Hållningen av djuren skulle jag anta/påstå är lika oavsett om det är från en räv eller en hund.

Kommentera

Helt sant!

Tror du det är möjligt att kopiera frödinsflugor med rävhåret?
          Hänger det på hur man binder in det kanske.

Väldigt novis inom området. Bara bundit flytande torrisar å en å annat försök på nymf. Är inte van med dessa material.

Kommentera

Det jag kan säga är att oavsett vilket djur ditt material kommer ifrån så är det väldigt stor skillnad på kvalitet och kvalitet. Det är väldigt mkt enklare att binda med hår av grym kvalitet och det ger ett mkt bättre resultat.

Nu var det längesen jag band något men för ett par år sedan var det ett av mina absolut största intressen och jag nördade in mig rätt så ordentligt även om jag mestadels band laxflugor med quillvingar (fjädrar) så testade man en jävla massa hårvingematerial undertiden. Farsan binder fortfarande och han binder endast hårvingar så jag uppdateras fortfarande då och då med hur materialet är. Min gamla klasskamrat säljer rävhår av väldigt bra kvalitet som jag mer eller mindre kan "stå för"

Supreme Foxhair heter det. Det skulle jag påstå är vad frödin hade kunnat binda sina flugor med.

Kommentera

Ett annat tips när du ska binda dessa är att kolla på instruktionsfilmer. Frödin har ju exempelvis någon men det finns även andra. Hur du bygger upp vingen gör väldigt mkt på resultatet och ett väldigt vanligt misstag är att folk binder för tjocka vingar som inte har någon spridning och ej är taperade. Bygg upp vingen i små etapper och framförallt på en tub är det viktigt att vingen ligger platt över tuben och ej endast exakt ovanpå. Dvs det ska ner lite på sidorna. Lägg 2 lösa varv tråd typ över bunten du håller i och dra långsamt åt samtidigt som du plattar till bunten med ena tumnageln. Då får du den lite spritt.

Kommentera

Schysst!

Tänkte lägga en order med engång men stötte på en fråga till. Längden?

Oavsett kvallite på hår typen så spelar egenskapen på håret väll en lite grann när man tänker på längden?

Jag har en favorit fluga som heter Elk hair caddis, fast jag binder den på hjorthår..
                Där märkte jag att hjorthåret var lite olika beroende på längden, grövre nertill å tunnare längre fram. Å kunden inte klippa dessa hur som helst för då försvann volymen på flugen...

Kan man köpa ett lång rävhår å klippa dessa utan att egenskaperna ändras? Vet knappt själv vad jag snackar om men hoppas att du förstår frågan....

Kommentera

Jag förstår vad du menar. När det gäller tex hjorthår så kan man inte klippa den som man vill utan man måste använda nedre delen av håren eftersom det är dessa som är luftfyllda och reser sig när man klämmer med bindtråden, det är också det som ger det flytförmåga.

När det gäller rävhår osv gäller mer eller mindre samma sak. Hårens fibrer är inte likadana längst in mot skinnet som längst ut i topparna. Generellt är håret mjukare och lättare att binda in närmre huden. Det bästa är därför om man kan ha hår i olika längd.

Om du ska beställa från Tellis kan du garanterat dra iväg ett mail och konsultera honom. Han är mkt kompetent när det gäller hårvingar och han anstränger sig mkt gällande sitt eget hårmaterial så du kan säkert be om olika längder om du så önskar.

Kommentera

Det låter ju sunt, jag får dra iväg ett mail till honom å se om han kan hjälpa mig att knåpa ihop ett kitt. Det tub systemet som han hade på sin sida såg schysste ut.

Jag såg frödinds tubfilm för ett par årsedan å förstod inte riktigt hur han gjorde. Jag skall om det kan finns någon som kan visa mig för jag behöver nog lite hjälp i praktiken för att få till det.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X