Börja med flugbindning, vilket städ osv ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja med flugbindning, vilket städ osv ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Börja med flugbindning, vilket städ osv ?

Tjena!
    Tänkte börja med att binda flugor, känns som en otroligt skön hobby att syssla med samtidigt som jag kan tänka mig att känslan är sjukt mycket skönare då man får upp en firre på sin egna fluga!

Men i allt hav med bindstäd hit och material dit så skulle jag behöva lite hjälp!
    På tradera finns det ju fullt med material och bindstäd till billiga priser men frågan är hur lönt det är att köpa de?
    Man kan t.ex. få sig ett Daiwa bindstäd för 60 kr ungefär?

Samtidigt såg jag lite städ på denna sida: http://fishingflies.ehnstrom.se/material/vice.htm
    Som hade supreme bindstäd för 185 kr, något att föredra för en nybörjare?

Eller om någon har tips på något bra set med allt som behövs för en nybörjare.

Tack i förhand!

Som vanligt beror det på budget. Personligen hade jag valt Regent. Ett städ man kan ha jävligt länge. Jag har aldrig bytt mig ifrån mitt regent, visserligen binder jag mer eller mindre inte längre men jag har bundit otroligt mkt förr och städet har aldrig svikit mig eller varit den svaga länken.

Kommentera

Köp inte städ på Tradera om det inte är Regent? Daiwa, har knappast gjort sig kända som leverantör av flug bindar verktyg precis.

Förutom Regent, så är detta ett bra städ till ett fint pris: http://www.wittlock.se/sv/specialerb...-bindstad.html

Tack vare den vinklade armen på städet så kommer kroken alltid rakt 180 grader när du roterar städet. Det gör det inte med städ som har vanlig rotation typ Regent. Kanske inte låter som någonting märkvärdigt i skillnad? Men har man en gång börjat binda på ett "true rotation städ" typ Snowbee städet hos Wittlock, så vill man inte ha någonting annat.

Men därmed är det inte sagt att Regent städet är dåligt på något vis. Regent, är det bästa budget städet du kan få för under 700:- - 800:- normalt.

Jag har självt slitit på ett sådant fram till förra året, och under nästan 6 års tid.

I övrigt, så behöver du följande verktyg: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=3470

Städet, är Pelle Jöns. Men verktygen i satsen motiverar ändå att köpa kitet. Du bör dessutom skaffa en kvalitets sax till fin liret med mjuka material. Kit saxen, kan du ha som grov sax.
      En riktigt bra sax till fjäder och liknande material gör bindandet bra mycket lättsammare.

Iof. så kan du använda det AA städet i verktygs satsen till att hålla en nål när du sedan ska binda foam bakkroppar till dag sländor t.ex. Då sparar du ditt "huvud städ" en del i käftarna.

Och så kommer det ju till krok, lack och resten av flug materialet om du ska plocka ihop ett kit d.vs.?

Du kan ju t.ex. börja med att binda streamers vilket ju är stora och trevliga flugor att börja sin karriär som bindare med. Material kostnaden är inte så grym heller då.

Jag kan hjälpa dig att plocka ihop ett start kit för streamers om du vill ?

Du kan ju iof. köpa ett färdigt start paket också. Det här kitet kommer med alla verktyg du behöver förutom då kvalitets saxen men har Regent städet. Och denna sats innehåller material som är till mycket stor del användbara grejor. Det kan man inte säga om många satser annars.

Att köpa små och billiga satser blir dyrt ganska snart. Detta, eftersom du rätt fort får börja komplettera material i större utsträckning.

Men oavsett bind sats? Så får du snart börja handla med mer krok. De ganska få som följer med, har du snart bundit slut på. Man binder ju mycket i början för att det är så kul.

Tänk på att aldrig köpa mindre än 50 krok av varje sort och storlek. Mindre antal än så är dålig ekonomi.

Daichii, är bra krok som dessutom är billig. Ett 100 pack, brukar ligga på 60 - 75:- beroende på krok modell?

Mustad har hyfsat billig krok de med. Liksom Kamasan. Men de säljs mestadels i 25 pack tyvärr.

När du sedan ska börja bind torr flugor? Då finns det också 2 vägar att gå till att börja med.

1. Den billigare vägen: Köpa CDC och flyt foam.

2. Den dyrare: Köpa riktiga torr fluge tupp nackar, typ Metz eller Whiting. Kostar ca. 380:- för en halv nacke, Du behöver i alla fall en brun, en grizzly (svart / vit bandad) och en svart sådan nacke som bas.

Även en halv sådan nacke räcker länge. Hackle fjädrarna är väldigt långa, och det behövs bara 3 - 4 varv för att få ett bra hackle på en torrfluga. Normalt, kan du få ut 3 eller 4 torrflugor # 14 på en sådan fjäder.

De Indiska eller Kinesiska budget tupp nackarna som kommer med kiten är inget vidare till torr flugor just. Men väl så bra till nymfer och andra "våta flugor" i stället.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-29, 16:32.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Material kan du köpa på tradera. I bland dyker det upp paket från folk som slutat binda och där kan du göra verkliga fyndköp, har gjort såna köp några gånger och då har jag fått material till allt möjligt. Men ju mer kunskap du har om material ju bättre fynd kan du göra.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Tack för tipsen !
          En kille kunde skänka ett städ han hade hemma till mig så får det troligtvis nästa vecka. Så nu behöver jag köpa material till att börja binda.

Skulle va grymt om ni bara kunde berätta vilket material jag behöver för t.ex. streamers, så kan jag börja träna och binda några streamers först. Vilka nackar, fjädrar och allt vad det nu heter kan jag behöva?

Kommentera

Typ denna auktion. Är detta material något att ha `?

Här finns även ett regent städ på ebay, billigt just nu!

Men frågan är om jag ska köpa det eller kolla vilket städ jag ska få av killen, säkert något budget städ med kan tänka mig att det räcker för mig då jag inte kommer binda alltför mycket, eller vad är er uppfattning?
            Senast ändrad av swebih; 2012-03-29, 18:43.

Kommentera

O.k.

Verktyg: Whip finisher = Knut verktyg när man avslutar flugan. Litet knepigt att använda i början. Men det finns justa instruktions videos på You Tube.

Dubbing nål. Till att rugga upp hår kroppar och lacka flug huvuden med. Ta den tunnaste nålen du kan hitta.

Tråd hållare. Keramiska är bäst. Är snälla mot bind tråden.

2 saxar som sagt. 1 kvalitets sax typ Dr. Slick. Och en billig Indisk för hårda material.

Hackle tång medium.

En hair stacker av något tungt material + en dubbing snurra Dessa kan du köpa till längre fram när du börjar med nymfer och torrflugor. Nämner dem här ändå.

Klar flug lack.

Bindtråd svart. 0/8 eller / och 0/12 är lagom. Ju högre nummer? Ju tunnare tråd.

Krok. Streamer krok storlek 6, 8 och 10.

Ving material: Marabou. Vit, svart, röd, gul och orange. Lila kan vara bra den med.
              Krystall flash. Silver eller pearl. Blanda in 4 -5 strån i vingen eller stjärten så får du fina reflexer från det materialet.

Svart , Rött och orange Saddle tupp hacke ( stora) i påse. Den svarta, används som kropps hackle på Svart Wooly Bugger t.ex.

De andra 2 färgerna som stjärt strån och front hackle på flugorna.

Kanin /Zonker strips. Svart, gul, röd, orange och vit + "barred" = strimmig Är en bra bas.

Kropps material:

Medium eller tunn bly tråd till förtynging av flugan nästan framme vid krok öglan och under kropps materialet.

Chenille. Medium och tunn. Svart, vit, röd, gul, orange och rosa räcker att börja med.

Tinsel. För att "ribba" kroppen med i en gles spiral med eller göra hel dragna, metall glänsande kroppar av.

Medium flat. 2 färgad. Guld på ena sidan och silver på den andra.
              Oval, medium guld och silver tinsel.

Tillval: 3D ögon som du limmar på huvudet med epoxy eller super lim.

Ja, där har du ditt start, streamer kit.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-29, 19:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av swebih Visa inlägg
                Typ denna auktion. Är detta material något att ha `?

Här finns även ett regent städ på ebay, billigt just nu!

Men frågan är om jag ska köpa det eller kolla vilket städ jag ska få av killen, säkert något budget städ med kan tänka mig att det räcker för mig då jag inte kommer binda alltför mycket, eller vad är er uppfattning?
                Jodå. Det materialet kan du försöka att ropa in hur som helst som " bra att ha" material för framtiden om inte annat?

Bra pris på Regent städet = 159:- dagens kurs. Men frågan är om inte frakt etc. gör att det inte är någon märkbar skillnad mot de svenska priserna? Städ är ju rätt tunga grejor.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-29, 19:10.

Kommentera

Okej!
                  Har du någon sida att rekommendera när det gäller material för bindning ?

Jo det är sant, smidigare att köpa det här isåfall.

Kommentera

flugbindning.com verkar vettiga och har ett bra sortiment: http://webshop.flugbindning.com/13-b...flugbindarstad

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X