Binda tubflugor vad "behövs" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Binda tubflugor vad "behövs"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Binda tubflugor vad "behövs"

Har ju en del bindmaterial och tänkte börja köra lite med tuber.
    Så frågan är helt enkelt vad "behövs" för att börja bind tubflugor.

Och finns den någon bra sida med mönster?

Förutom tuber och tub krok så är det väl garn / floss silke i olika färger, guld och silver tinsel oval och flat medium. Liksom bucktail = ving material och kanske litet krystall flash i silver eller pearl att blanda in 3-4 strån i vingen om man vill ha litet extra glitter?

Vill man ha front, krag hackle? Då är det saddle hackle i påse som gäller.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-04, 16:45.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Floss och tinsel har jag, Bucktail och räv också.

Frågan är då mer vad för sorts tuber jag "behöver".
      Finns ju ett antal system med inner och yttertuber, något särskilt du kan rekommendera?

Klarar man sig på plasttuber och sedan komplementerar med coneheads eller skall jag införskaffa mässingstuber också?

Detta är det som är värst med flugbindning. Finns hur mycket som helst och man vill ju ha allt.

Kommentera

Du klarar dig med plast tuber. Har du tub nål till städet förresten?

Dessa tuber tycker jag ser vettiga ut: http://shop.el-ge.se/pro-flexitube-p-5212-c-1561.aspx

Budget varianten är att använda bommulls pinnar med plast skaft till tub, vilken man värmer litet i "huvud änden" ( tuben, sittande på nålen när man värmer ) för att få ett "tråd stopp". Och sedan sätter man dit en bit lämplig krymp slang eller en bit cyckel ventil gummi som krok hållare.

Man kan ju lägga tunn bly eller koppar tråd som förtyngning nästan framme vid huvudet och under kropps materialet. Det var sådana tuber jag och kompisarna fiskade med när vi fiskade Lax och HÖ i början.

# Detta är det som är värst med flugbindning. Finns hur mycket som helst och man vill ju ha allt. #

Ja du! ( suckar uppgivet ) Det är ju det som är baksidan med flug bindningen. Man tycks aldrig få nog med material....Eller så behöver någonting kompletteras för att det är slut eller är på väg att bli det.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-04, 17:14.

Kommentera

Nej ingen tubnål.

Jo läste ett tidigare inlägg av dig.. Hittade billiga plasttuber i olika färger för inte allt för många pengar.
          Tror jag börjar med sådana och införskaffar lite dyrare system senare när jag fått mer kläm på hur man binder tubflugor.

Kommentera

Jepp! Det är nog den bästa vägen det. Binda på dyra tub system, bara för att upptäcka att man sedan inte är nöjd med stuket på flugorna är ju surt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
            X