Enkel nappindikator för puppafisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkel nappindikator för puppafisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Enkel nappindikator för puppafisket

Tja mors!

Ibland vill man ju fiska litet djupare med sina Fjädermygg puppor än att den ska hänga just i ytfilmen.

Och alternativet att fetta tafsen med torr fluge smörja eller lin fett nästan fram till flugan funkar ju i och för sig. Men det är ju en smärre pina att stå och stirra på den del av tafsen som bryter vattenytan. Nog så jobbigt i längden även på ett blankt och stilla vatten. Och en pest när det krusar eller när det börjar skymma. För att inte tala om i strömmande vatten! Irrk!!!

Dessutom kanske man inte vill fetta tafsen för att sedan behöva kladda med att ta bort flyt gukkan med disk medel t.ex.

Dessutom måste man när man driftar puppor på detta sätt vara extra noga med att ha tafsen så sträckt det går? Annars kan man missa fiskar.

Alternativ 2 är att använda en stor och väl flytande torrfluga som indikator med en kort tafs knuten i krok böjen för puppan. Men risk för tafs trassel finnes här.

Nu finns det ju små napp indikatorer att sätta på tafsen. Typ en foam eller frigolit kula med en liten trä pinne igenom som ett ordinärt flöte i miniatyr helt enkelt. Alternativt, antron garn tofsar med en liten ögla i botten.

Men varför köpa dessa och dessutom åka på frakt i form av porto? Du kan ju enkelt göra dina egna napp indikatorer.

Vad du behöver:

En tunn trådig, lätt krok #12 eller #14. Helst med rakt öga. Men det funkar med en flug krok med böjt öga också. Fast inte riktigt lika bra. Man vill ju att öglan på indikatorn ska glida så lätt som möjligt upp för tafsen och fram till stopp knuten, när puppan sjunkit ned till det djup man vill ha den på?

Bind tråd och hållare.

En ca. 1 - 2 cm lång foam stav 5 eller 7 mm tjock. Booby, ögon stav är perfekt. Eller en öron propp t.ex. Alternativt 3 - 4 st ljusa cdc dun.

Din skarpaste flug bindar sax.

Vatten fast tusch penna i en skarp färg att färga en vit foam stav med om man känner för det?

Snabb lim.

En lämplig tång att nypa av krok skaftet med när man är klar.

Ditt whip finish verktyg.

CDC varianten:

Fjädrarna, lindas fast runt mitt på krok skaftet med cdc fjädrarna pekande bakåt mot krok böjen så att du får en rätt kraftig tofs som sticker ut 1 - 2 cm bakom krok böjen. Lås bind tråden med whip finish verktyget och lacka lindningen. Knip av krok skaftet vid krok böjen. Nu är du klar!

Foam varianten:

1. Klä ca. halva kroken med bind tråd och gå sedan fram med den till nästan framme vid krok ögat.

2. Klipp en grund skåra längs med ena sidan på längden av foam biten.

3. Lägg på ett tunt lager snabb lim uppe på kroken där du har lindat. Tryck ned foamen med skåran över kroken och limmet. Obs! Luta kroken med ögat något uppåt så undviker du att limmet sedan rinner över krok ögat.

4. Linda sedan tråd några varv upp till och ned till på indikatorn i separata lindningar som du låser med whip finish verktyget. Lacka lindningarna.

5. Måla på tuschen vid behov?

Bryt av krok böjen.

Klar!

På indikatorn nedan använde jag en #12 streamer krok.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-17, 21:29.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

inte så svårt att göra en "vanlig" indikator av polygarn eller antrongarn

Men den va snygg
    http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Ja, det går ju bra det med. Men jag är lat och gillar foam, som flyter även efter ett långt dopp och utan flyt gukka.

Tackar!
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-17, 21:24.

Kommentera

ja jo på så sätt är foam bra, har en idé på nappindikator men den är på teoristadiet tills mina bindargrejjer kommer hem igen

Kommentera

Den får du gärna lägga upp en sbs och foton på senare. Alltid intressant att se vad ni uppfinningsrika snubbar här på forumet kommer upp med?

Kommentera

kommer jag göra, dröjer nog till september dock, men då har du nått och se fram emot!

Kommentera

Jepp! Det gör jag. " Den som väntar på något gott. Väntar aldrig för länge".

Kommentera

Dom här gjorde jag häromdagen.
                O-ring (10 kr per fempack på biltema), lite rött ullgarn (låg hemma) och lite fluo-gult garn. Ihopbundet med några varv bindtråd, i detta fall uniMono, och en dutt superlim på knutarna.
                Lite stora ringar kanske, men dom låg och skräpade hemma...
                Total arbetstid per styck: ca två minuter, varav större delen åtgår till att knyta tråden ordentligt.
                Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Snygga!

Har du testat flyt förmågan någonting på dem?

Kommentera

snygga ju men mistänker at dom sjunker ganska snabbt.
                    köpte själv "strike yarn" från flugor.se som jag knytter fast i tafsen med en stopknut (http://threms.se/fiskeknutar/stopknut.jpg) (hoppas ni förstår iden ).
                    har funkat bra för mig , väger nästan inget och påverkar kastet minimalt . lite flytgel påstrike yarnen bara när den tappat flyttförmågan !

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    185 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...