Vill börja binda egna flugor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vill börja binda egna flugor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vill börja binda egna flugor

Hej

Har nu bestämt mig för att börja binda flugor, ska åka till vilhelmina nästa lördag så ska försöka binda upp ett antal "fjällflugor" det jag nu undrar är ifall det finns ngn sida som är lärorik så man kan lära sig grunderna så man blir nöjd med flugorna! bundit lite smått så som haröra i olika färger och guldhuvuden, e-12 superpuppan osv

Alla tips är välkommna!

Youtube finns massor, edgeforumet annars är ju google ett ganska bra alternativ

Kommentera

Hej!

Bra fjäll flugor betyder i allmänhet små torr flugor och nymfer. #14 och #16 + #18 är bra storlekar. Undantaget är Nattslände imitationerna typ E 12 och Streaking Caddis exempelvis. = #12 och #14. + ett par andra imitationer som ska vara litet större.

Torrflugor:

Svart Klinkhammer.

Blue Dun. Använd en tofs antron eller poly garn som vinge i stället för fjäder. Minimal risk för tafs tvinn då i jämförelse med original, fjäder vingarna.

Gul Forsslända = Gul Klinkhammer med brunt eller grått ( Blue Dun) hackle. #14 är lagom storlek.

Myra. Både svart och röd brun.

Super puppan. Gul bakkropp , svart bröst och hackle. + Creme' eller Tan = brun - beige bakkropp och brunt bröst + hackle. #12 och #14

Red Tag.

Griffiths Gnat. Fjädermygg / mygg imitation. # 16 och #18.

E 12 ( Egentligen Europea 12 ).

Streaking Caddis.

Bäckslända. # 10. ( Stonefly på Engelska )

Nymfer:

Pheasant Tail Nymph.

Black and Peacock Spider.

Harörat, som du redan har bundit.

Någon liten och helt svart nymf med tunn, oval guld ribb på bakkroppen.

Någon grön nymf #12 och #14.

Royal Spider. Min egen Spider variant. Funkar bra för Regnbågen också. Samma som Black and Peacock Spider men med en röd " midja" a la' Royal Coachman flugan. Och med brunt hackle.

Nattslände puppa. #12 och #14.

Husmask = Nattsländans larv. Samma storlekar som ovan. Fiskas nära botten och sakta. Förtyng den något med bly eller koppar tråd under kropps materialet.

Fjädermygg puppa # 16 och # 18. ( Buzzer nymph på Engelska ).

Montana nymfen. # 8 och #10. I detta fall som Bäckslände nymf imitation.

"Lur djur" :

Svart Wooly Bugger. # 8 och #10.

Muddler Minnow. Original grå / brun med guld kropp. # 8.

Här är en sida:

Hittar du inte mönstren ovan här? Googla på dem.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-27, 09:34.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Åh Perfekt tips och en kanon länk tusen tack för detta svar!

Kommentera

Varsågod. Kul att du gillade vad jag skrev.

Du kan lägga till Adams, till torr flugorna också. i #12, #14 och #16. Juste torris som är rätt all around. Men bind den med poly eller antron garn vinge. Samma varning med Adams original vinge som med Blue Dun.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-27, 11:52.

Kommentera

kanon! Lättare att binda upp streamers i början, lite mer pilligare med små "myggimitation flugor " men det lär man sig antar jag bara nöta på !

Kommentera

Det har du ju rätt i. Är man alldeles grön på flug bindning? Då är ju streamers en bra början. Stora och trevliga krokar att binda på. Och inte så mycket material behövs heller. Medium chenille i några olika färger, Marabou fjädrar i några olika färger, guld och silver tinsel, flat och oval medium till att ribba chenille kroppar med eller göra silver och guld färgade kroppar. Och så litet pearl färgad, Krystall flash att blanda in i vingar och stjärtar så klarar man av att binda rätt många varianter på streamers.

Sedan är det precis som du säger, bara att vänja sig vid att binda mindre och mindre flugor.

Daichii, gör billiga och bra krokar. Ett 100 pack streamer krok brukar kosta ca. 75:- Man kommer långt på storlek 8 för bågen och Öringen. Men streamer krok 10 kan vara användbar ibland. Till mindre streamers + Montana nymfen och Bitch Creek nymfen b.la.

Deras vanliga "Öring" flug krok kostar runt 65:- för ett 100 pack.

Daichii, binder jag självt mycket på. Och Kamasan + Maruto böjd krok, när jag binder puppor och andra flugor som ska ha litet böj på bakkroppen. Gamla hederliga Mustad är inte tokiga heller och är dessutom hyfsat billiga.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-27, 14:44.

Kommentera

eftersom jag ska köra harr och öring i vilhelmina så köpte jag mig size 16 och size 14 krokar till torrisarna sen köpte jag storlek 12 för nymferna av märke kamasan som jag tycker funkar fint!

Kommentera

Ja, men då har du ju de rätta storlekarna till torrisar och nymferna. Du kan ju sedan köpa ett litet gäng # 18 och binda myggor och andra mini kusar på också. Skadar aldrig att ha några sådana i asken. I synnerhet när Rödingen är på sitt petigaste humör.

14/0 bind tråd underlättar en hel del när man binder riktigt smått.

Den här är stark och bra: http://webshop.flugbindning.com/Bind...fiths-140.html

Brun, oliv och svart kommer man långt på. Grå, är inte så dumt att ha heller.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-27, 15:14.

Kommentera

Sök på Davie McPhail på youtube och kolla igenom hans filmer (kanske inte alla, han har hundratals) och se och lär. Tycker han är riktigt duktig på att binda flugor och han har filmer där han binder alla möjliga saker med olika metoder. Väldigt lärorikt.

Började själv binda flugor när jag var mindre och fick ta över pappas bindningssaker, då band jag dock allt själv och lärde mig olika egna metoder att få till flugorna (allt var kanske inte jätte bra, men det dög för mig). Sedan har jag bundit lite nu och då fram till dagsläget och under tiden kollat in lite olika filmer, bland annat då dom som Davie gör. Därför är det väldigt kul att kolla på dom första flugorna jag gjorde på egen hand när jag var liten och jämföra det med de jag gör idag, det är lite skillnad om jag säger så..

Så det är bara att söka runt på youtube då till exempel och prova dig fram själv, du kommer bara bli bättre och bättre ju mer du binder, givetvis.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X