red tag! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

red tag!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag tror att jag ska leta reda på nån annan fluga som man kan binda varianter av ochså!
    </R>

Kommentera

Man kan modda de flesta flugorna.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

ja, så är det nog...
        </R>

Kommentera

Ibland kan sådana modifikationer / varianter blir riktigt lyckade. I går inför dagens P&T fiske gjorde jag en variant på Rackelhanen. Och lånade litet från Streaking Caddis också. http://www.rackelhanen.se/swe/page16a1.html

Bunden på böjd krok # 12 eller #14 med en ganska fet, grå foam remsa kropp ( Vilken jag tät lindade längs kroken ). Och som jag sedan målade litet bruna tekingar på med en tusch penna. Och därefter band jag in en bunt Hjort hår som fick peka fram över krok ögat innan jag vek den bakåt och lade några varv tråd en liten bit upp på vingen så att jag fick en liten hår kula till bröst. Där avslutade jag också flugan. Litet trim jobb med saxen och så var flugan klar.

Man kan gärna göra vingen något tätare än exemplaret på fotot.

Vingen fick sticka ut ca 1 cm bakom kroken.

Har döpt den till "Flyter som körken" För det gör den. Hade en firre som var på den, så helt kass kan den ju inte vara?

Så experimentera på du.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-29, 11:54.

Kommentera

"Flyter som körken" kommer säkert fånga många fiskar!
            </R>

Kommentera

Tackar!

Får testa den nu under hösten och se om det är värt att ha den i asken? Har även bundit upp ett par mörkare ex. för de dagar då det är dåligt väder och kvälls fisket.
              Hur som helst, så är det mindre stök med den än att binda Streaking Caddis.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-30, 09:06.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
              1 svar
              1 320 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg SharkGirl  
              Arbetar...
              X