Det finns jättemånga olika imitationer av gräshoppor men det är långt ifrån alla i min mening som verkligen liknar en gräshoppa. Själv kan jag inget bra mönster, jo, Tom´s hopper på Global flyfisher är en bra imitation men jag tycker den är alldeles för svår att binda. Är det någon som vet hur man binder en bra, enkel och naturlik gräshoppa?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Den bästa gräshoppan
Collapse
X
-
De här benen är ju en bra början. http://www.jsonsweden.com/jsons-flug...-grashoppsben/
Och sedan göra en Gräshopps bakkropp som McPhail gör sina fribärande foam kroppar. Den bit av foamen som blir över, kan du göra resten av gräshoppan med.
Och därefter färga foam kroppen med tusch penna tills att du hittat rätt.
Ögonen kan man ju antingen rita dit med en svart penna eller bränna en liten bit 0.45 - 0.50 nylon lina i en smal käftad plattång så att man får ett slags hantel ögon
Vingen kan man göra av webwing http://www.wittlock.se/sv/flugbindni.../web-wing.html som man bränner i en för Gräshoppor avsedd vingbrännare. http://www.jsonsweden.com/jsons-flug.../vingbrannare/ Eller om du är bra på att klippa ut en sådan vinge? Borde bli en rätt naturtrogen hoppa som inte är så knölig att binda.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-26, 11:22.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Kunde inte låta bli att testa på en #12 böjd krok.
Nu hade jag ju inte de fina benen från Json. Utan gjorde som den gamla kok boks författarinnan Kajsa Warg sade i sin berömda bok. Jag tog vad jag hade.
Så jag använde i stället 3 st medium grova, grön spräckliga gummi ben och slog helt enkelt en knut på dem. Klippte sedan bort 2 av gummi snoddarna nedanför knuten. Blev hyfsade Gräshopps bak ben tycker jag. Web wing, hade jag dock i färgen tan. Den färgen är förresten inte fy skam till Nattsländor heller. Fick inte ned vingen riktigt över kroppen tyvärr. Vek ving remsan dubbel på längden och klippte till ving profilen.
Använde en oliv grön tusch penna till kroppen och ovan sidan av huvudet + en svart penna till ögonen.
Den bit som inte blev till bakkropp och bröst, vek jag över krok ögat och drog till litet så att krok ögat gick igenom foamen. Vek den dubbel sedan och limmade ihop det blivande huvudet med en droppe super lim. På så sätt fick jag till denna detalj och undvek att hela flugan började att vrida sig på kroken. Band efter att ha målat klart in vingen bakom huvudet.
2 st kortare bitar av samma material som bak benen fick bli resten av de 4 benen.
En skapligt lätt bunden hoppa.
Edit. Till skillnad från D. McPhail, så gör jag varje led separat och avslutar den med whip finish verktyget + klipper av tråden innan jag går på nästa. Tänk bara på att lägga den första leden på bakkroppen en liten bit in på foamen och nålen.
För om man börjar med att göra den första leden längst ut? Så vrider sig foamen väldigt lätt. Bättre att sedan efter att ha gjort denna första led en bit in, att göra leden längst ut på kroppen efter detta. Jag gjorde 4 st leder på min Gräshoppa. Det blir ju per automatik en 5:e led när man (super limmar) och lindar fast kroppen uppe på kroken.

Dra heller inte åt tråden för kung och fosterland när du avslutar en led! Då kan du få stora problem med att få av kroppen från nålen sedan. Foamen, expanderar ändå efter att du har fått loss den från nålen så att lindningarna dras åt så att det räcker. Så tighta åt tråden med litet mindre kraft innan du klipper av den.
Ja, nu får du självt döma vad du tycker om den?
Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-27, 13:52.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera