Flugbindningskit!?!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugbindningskit!?!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugbindningskit!?!?

Hej, jag har en snabb fråga ang. flugbindningskit.
    Har läst lite äldre trådar och hittat några intressanta kit.

Lutade åt detta kit (http://www.dan-tackel.com/5780/att-b...d-flugbindning) med regent städ.

Sen hittade jag detta av en slump (http://www.huntyardberras.com/flugbindningssats_guld), men det står ju inte vad det innehåller. Någon som har erfarenhet av detta kit?

Saken är den att jag har tänkt att mest binda gäddflugor sen på tub men tyckte kanske det var en bra idé att lära sig göra lite "vanliga" flugor först. Så det behöver ju inte vara material till hundratals flugor i kitet. Bara så man kan lära sig lite olika tekniker.

Ska jag köra på kitet från dan-tackel ???

Tack på förhand!

/Dennis

Ska du mest binda gäddflugor på tub tycker jag du ska köpa materialet separat. Rekommenderar i så fall Mistpool, du tjänar nog rätt många hundralappar på att köpa det mesta därifrån. Dan-tackel är bra, köper en del därifrån med, men det skiljer ändå rätt många kronor på framför allt flashmaterialet.

Regent-städet är hur som helst skitbra, skaffar du en tubnål till det så kan du binda både tub och krok, alltid smidigt.
    Köper du nåt av kitten så bränner du massvis med pengar på material du troligen inte kommer använda på rätt länge låter du som, så skaffa städ och tubnål (kolla i din lokala fiskeaffär, städ är tunga grejer, så frakt blir ju svinigt om man köper på nätet (utom från mistpool och säkert några andra som bjuder på frakten)). Regentstäden kostar oftast 300-400 i affär, i alla fall här i Linköping.

PMar en lista på bra material till gäddgrejer.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Håller med Troll. Men ska du ha ett kit ändå för "vanliga flugor" senare? Då är ju Johan Klingberg setet hos Dan Tackel en bra början. DVD'n är ju pedagogisk och bra. Och setet innehåller just inte några onödiga material.

Om du köper grejorna separat?

Utöver städ och tub nål, så behöver du en tråd hållare eller 2, ett whip finish verktyg, en dubbing nål modell liten och tunn, en flugbindare sax....Eller rättare sagt en billig Indisk och en kvalitets sax från Dr. Slick t.ex. Arrowhead modellen är ju fin. Den senare, ska du ha till mjuka material och fin liret och den billiga, Indiska till grov jobbet med hårda material. En medium, hackle tång kan vara bra att ha i verktygs lådan också.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-14, 11:44.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för hjälpen!.

Troll jag ska svar på ditt pm senare, såg väldigt intressant ut .

Jag har också tänkt tanken att köpa allt separat men om städet kostar 400 + verktyg för 200 --> 600 kr.
        Sen får man en massa material och och en dvd för 200, det känns som väldigt mycket material för 200kr ?
        Det ska tilläggas att jag är helt grön på flugbindning, så det kanske är bra med det kitet ändå. Då får man lära sig vilka flugor som är till vad och vilka flugor som fiskar vad.

Men tror ni att verktygen i kiten bara är skit? Då är det ju läge att köpa separat från början..

Det får ju bli en sån här sen (http://mistpool.com/product_info.php?products_id=470)

/Dennis

Kommentera

Visst får man mycket material, men är det material du kommer använda?
          Man samlar så lätt på sig mängder av skit, om vi säger så. Jag har en stor låda med material jag tänkt använda, sånt som varit "bra att ha, nån gång..." och så vidare. Vi kan ju gissa hur stor chansen är att jag nånsin använder det...

Verktygen är säkerligen inget fel på, det lär vara vanliga standardverktyg.

På youtube finns det mängder av instruktionsfilmer, själv är jag förtjust i Davie McPhail och hans filmer, dom är skitbra.
          Finns gott om stegförsteginstruktioner på övriga nätet, och i din lokala guldgruva: biblioteket.

Tubverktyget är rätt bra till laxflugor och annat "smått" på upp till fem centimeter.
          Till stora tuber (man binder oftast på hela tuber á 10 cm) blir nålarna lite klena. Ta en http://www.dan-tackel.com/2676/tubefly-needle-m-l istället.
          Eller en virknål i 3 mm, det funkar det med.
          Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
          1 svar
          1 320 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg SharkGirl  
          Arbetar...
          X