Jag är ny på området och vill gärna börja binda flugor. någon som kan tippsa på ett bra flugbindningsset?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ny på området!
Collapse
X
-
Tjena! Tycker att Johan Klingbergs kit med Regent städet är ett bra set att börja med. Då får du även en pedagogiskt upplagd DVD med i boxen.
Regent städet är lättjobbat och troligen det bästa städet för under 1000:-
Många andra flugbindare set innehåller en hel del material du aldrig kommer att ha riktig glädje av. Men Flydressing / Klingberg setet ger dig material till flugor som du har god nytta av ute vid vattnen.
När du sedan ska börja att bygga på ditt sortiment av material m.m. så är flugbindning.com ett bra ställe att handla på.
Ett par tips på vägen.
Så snart som möjligt. Köp en kvalitets sax som Dr. Slick arrowhead förslagsvis. Använd denna endast till fin putsning av fjäder och andra, mjuka material. Kit saxen, kan du då använda till grövre och hårda material eftersom en sådan indisk sax endast kostar runt 35:- att köpa.
Köp aldrig mindre än 50 st. krok av någon sort. En mindre mängd än så är inte lönt när man väl har blivit "flug biten"
Daichii krok är billig men bra. Säljs även i 100 pack. Det Daichii kallar för "Öring krok" är standard flug krok för torrflugor och nymfer.
Kamasan B100, är en bra, böjd krok för kläckare typ Klinkhammer flugorna, puppor och Nattsländan Streaking Caddis t.ex.
Ska du i första hand fiska Regnbåge och stationär Öring? Då täcker streamer krok #8 och #10 behovet.
Till torrflugor och nymfer / puppor. Så räcker storlekarna 12, 14 och 16 långt.
flugbindning.com har även Griffiths bindtråd 0/14 grovlek som är stark trots att den är tunn. En sådan tunn bindtråd ger nättare flugor och flughuvuden. Men till Hjorthårs flugor behöver du en grövre tråd. Där är 0/6 eller 0/8 lagom. Ju lägre nummer, ju grövre tråd är den.
Svart är standard färgen på tråd. Men i den tunnaste varianten = 0/14 så är det inte dumt att ha brun, grå, oliv grön och gul också.
Längre fram så kan du köpa till ett vax stift och en liten dubbing snurra också.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-27, 09:00.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Jag kollade där i går, men då måste det ha varit något tillfälligt fel på sök funktionen. Fick bara upp den varianten med det rätt unkna Super A städet. Men det är ju bra att du lyckades hitta det rätta kitet hos dem.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-27, 08:58.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Litet mer om kvalitets saxen jag glömde att nämna tidigare.
Det kan ju verka helt knasigt att köpa en sax som kostar så pass mycket. Men, en sådan sax har skär av kirurg stål och är till skillnad från de indiska budget saxarna super skarp i skären ända ut i spetsarna. Det betyder att när du ska till att finputsa fjäder strån runt krok ögat t.ex. så kommer du verkligen åt att klippa rent där.
Min äldsta Dr. Slick sax är nu inne på 3:e året. Och har många "mil" bakom sig. Trots det är den nästan lika skarp som den var den dag jag köpte den. Så slår man ut de drygt 150:- jag betalade för den då för tiden, så blir inköps kostnaden inte direkt svettig.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-27, 09:43.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Håller tummarna för att du hinner få det innan dess. Då har du pyssel hela helgen sedan.
Men det är ett tveeggat svärd flugbindningen. Det är ruskigt lätt att man blir en material ekorre (se bara på mig! ) Och lägger ned en smärre förmögenhet på detta.
Jag vill inte veta hur mycket jag har köpt material och krok för de senaste åren.
Men iof. det finns värre grejor att lägga ned slantarna på.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-27, 17:51.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
|
1 svar
1 320 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg