Vilken dagsläda är detta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken dagsläda är detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken dagsläda är detta?

Det kläcker nu en ca. halv cm stor och till största del, beige färgad slända med 2 stjärtspröt i Björka dammen just nu på kvällarna. Har inte kläm på vilken slända det kan vara? Någon här som har koll på den?
    Bågen, verkar nästan helt präglad på den för tillfället.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-28, 11:08.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Baetis ?

Kommentera

Prova att binda några sådana och fiska med dom!!! :-)

Kommentera

Baetis kan det vara? Minns bara inte om den hade stora ögon eller inte? Färg och storlek på själva sländan kan stämma iaf. Jag hittade även Ljus Sporrslända som kan vara en kandidat.

Tack för tipset om Baetisen.

Baetis:

Ljus Sporrslända:

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-27, 11:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av Linus ÖRING Visa inlägg
          Prova att binda några sådana och fiska med dom!!! :-)
          Det har jag gjort på vanlig # 18 krok för en stund sedan.

Gjorde en väldigt enkel variant:

Bindtråd. gul oliv. 0/14 grovlek.

Stjärt spröt. Ett par Blue dun ( blå / grå ) hackle strån. Hade ingen riktigt bra färg till stjärt spröten annars. Så det fick bli en kompromiss.

Kropp: Ljus olive dubbing. I mitt fall Bäver eftersom det flyter bra. Gjorde kroppen ganska tunn.

Front hackle / vinge. Blue dun virat på traditionellt torrfluge vis = Lodrätt runt krok skaftet a la' Red Tag.

Ide'n med att använda just den hackle färgen, är att det till färgen liknar de sländornas vingar rätt bra.

Ska test fiska flugan i kväll.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-27, 11:44.

Kommentera

Jock prova att göra en mini variant av Rocken i den färgen du vill ha. Borde funa tycker jag. :-)

Kommentera

Tack för tipset!

Jo, den i de sländornas färg kan vara väl värd att pröva, det har du rätt i. Ska bara pröva min variant i kväll först.

Hör av mig i morgon eller eventuellt sent i kväll om den flugan funkade bra?

Edit.

Skulle det visa sig att det är Baetis som kläcker i dammen? Då kan man ju skippa de stora ögonen som blir jobbiga att fixa på en så pass liten krok och använda en mörkare bind tråd i stället. + att göra huvudet en aning större.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-27, 12:50.

Kommentera

Bild på flugan tack. Prova även att fiska med en beaitis kläckare. :-)

Kommentera

Hur gick fisket jock?

Kommentera

Foto kommer senare i dag.

Vi 2 st fiskare som fiskade i dammen i går kväll var helt chanslösa. Det kläckte ordentligt av någonting långt ute i dammen utom räckhåll för oss. Det vakade som fan där ute! T.om. Svalorna lågsniffade över vattenytan och plockade insekter vad det nu var? Vi hade väl 2 - 3 stycken fiskar som vakade inom någorlunda kast håll = ca. 20 - 25 m. Men de var helt ointresserade av de div. flugor vi erbjöd dem. Bland annat denna imitation.

Så går det ibland. Får försöka göra ett nytt test längre fram och hoppas på att denna slända fortfarande är attraktiv för firren då?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-08-28, 11:19.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X