Hönsfjädrar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hönsfjädrar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hönsfjädrar

Är det någon som kan tipsa mig om vilka fjädrar på tuppar jag ska spara? Jag har japansk vit silke. De kanske är för fluffiga? El går de använda?

Hej!

Nack och sadel fjädrarna = de bakom stjärt fjädrarna är de som oftast används inom flugbindningen.

De går säkert att använda till streamers och nymfer.

Du kan ju även köpa färg pulver och färga dem om du vill?

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-25, 09:53.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Vad kul att de går att använda. Har vita silkeshöns och pärlgrå. Men fluffiga är de.

Kommentera

Har sett att en del sparar delar av nacken också. Lite äckligt. Räcker det inte med fjädrarna?

Kommentera

Jo, de flesta höns fåglar är ju användbara. Det som kräver en tupp nacke eller sadel då helst med långa fjädrar och definitivt med korta och spänstiga fjäder strån ( Höns och tupp nacke och sadel fjädrar = hackle på flugbindare språk ) är till torrflugorna.
          Tror att dina Silkes höns har fjädrar som kanske påminner litet om Chickabou?

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-25, 10:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sallyomolly Visa inlägg
            Har sett att en del sparar delar av nacken också. Lite äckligt. Räcker det inte med fjädrarna?

Man kan ta hela nacken eller sadeln, alternativt lösa fjädrar vilket som. Men en komplett nacke eller sadel, ger ju mig som flugbindare ett bättre sortiment i fråga om storlek på hacklen. Och dessutom är de lättare att hålla reda på än lösa fjädrar i påse. Man anpassar ju valet av storlek på fjädern efter storleken på kroken man ska binda på.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-25, 10:08.

Kommentera

Dom påminner nog mer om marabu fjädrar
              Ska kolla närmare i kväll.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
              1 svar
              1 320 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg SharkGirl  
              Arbetar...
              X