Chenillegarn till flugbindning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Chenillegarn till flugbindning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Chenillegarn till flugbindning

Jag har börjat binda flugor. Är helt ny på detta. Köpte ett litet kit via treadera och fick med en del. Har hittat en fluga, nämligen denna som jag skulle vilja prova att binda http://www.rackelhanen.se/swe/1356.htm Är bara det att hjag verken har antrongarn eller polygarn, som jag har förstått att man bör ha. Det jag har är STF Dub, White trasp. och en bit vit chenille http://www.fiskedags.nu/sv/flugbindn...nille-5mm.html Funkar det? jag har heller vare sig svart eller brun tuppnacke, utan röd. Men jag tänkte jag skulle prova i alla fall.
    Svart dubbing har jag dock som kropp. Eller har ni andra tips på vad jag kan binda utifrån det materialet så vore jag superglad.

Har även lite annat smått och gott som:
    dubbing: olive brown, röd, svart

FFF Flash: Pink, Silvet

Flash Chenille: Red

Stretch: 6mm black

Body glass round; Yellow

Plus en del som inte är märkt med namn, men jag bifogar bild:
    Click image for larger version

Name:	20140525_205025.jpg
Views:	1
Size:	376,8 KB
ID:	1830190

Hej!

Jag är osäker på om du kan binda den torrflugan med det material du har? Men allt det där du ropade in funkar ju till att binda div. streamers med. Streamer krok 8 och 10 är ju bra all around storlekar. Bind in ett par strån av flash materialet i vingen så att du får litet glitter effekt.
    Streamer krok, är ju stora och trevliga att börja att binda på.

Stretch och body glass materialet är ju bäst som bakkroppar på nymfer.

Chenille i olika färger är ett vanligt kropps material på streamers.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-25, 23:13.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Perfekt. Tack för tipset. En annan fråga. Kan du identifiera något av materialet på bilden? Har själv ingen aning om vad det är.

Kommentera

Varsågod.

Från vänster till höger översta raden:

Marabou....tror jag? Vingar till streamers oftast. Och stjärt material till Booby nymfen b.la. Nästa är saddle hackle. Till streamers och Lax, HÖ flugor.

Kanin strimlor till Zonker streamers. Och sist Påfågel herl, som kan användas till en hel del torrflugor och nymfer som kropps material.

Den andra raden. Så vet jag inte vad det svarta materialet är för något? Sedan gul chenille.

Sista raden: Kalkon eller Gås biots. Används till ben som man försiktigt värmer med en het nål på undersidan av så att man får en knä led på dem. Och till stjärt spöt på nymfer typ Prince nymfen.

Cactus chenille.

Något slags hår vinge material till streamers och Lax / HÖ flugor.

Mer cactus chenille.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-26, 09:01.

Kommentera

P.s. Köper du till flat, medium guld / silver tinsel i plast. Och dessutom oval guld och silver, medium tinsel. + mer medium chenille i färgerna: Svart, orange, vit, mörk oliv och rött också. Då kan du binda ett antal olika streamers sedan. Mickey Finn b.la. Svart och orange Zonker är ju också giftiga för Regnbågen och Öringen.

Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-26, 09:29.

Kommentera

Strålande! Tack så hemskt mycket för hjälpen!Ska hem och märka upp påsarna så jag vet vad det är för nåt.

Ang det svarta materialet, kan det vara nåt sånt här http://www.rackelhanen.se/images13/4824.jpg

Kommentera

Varsågod. Kul att kunna vara dig litet till hjälp.

Jo, det svarta materialet kan nog mycket väl vara det du länkade till.

Om du senare ska köpa antron garn? Då räcker det med vitt och gult till torrfluge vingar.

Foam är ett bra kropps material om du vill ha bra flyt förmåga på torr flugor. Panduro hobby, har billigt sådant som kallas för " Dekor gummi". ( Dvs. det utan glitter på ) I färgerna: Brunt, grått, gult, ljus grönt, mörk oliv och svart. Då har du alla tänkbara insekts färger. Köper du till vattenfasta tusch pennor Pro Marker som Panduro också har. I svart, brunt och mörkt oliv grönt så kan du ju rita olika mönster på foamen också. En flaska super lim bör du också ha typ Loc Tite. En tunn hinna uppe på kroken, förhindrar att foamen vrider sig sedan. Du kan antingen bara vira en smal remsa runt kroken eller binda fribärande kroppar typ denna:

Med en foam kropp på torrflugan, så behöver du inte ha de värsta torrfluga, tupp nackarna eller torrfluga sadlarna från Metz eller Whiteing. Keough eller Ewing duger gott. Håll dig dock borta från de billiga Indiska och Kinesiska tupp nackarna och sadlarna. De duger bara till " våta flugor" typ nymfer och streamers.

Du kan även använda foamen till gälar på Fjädermygg puppor och rygg sköldar på flytande skalbaggar t.ex.

En riktigt bra sax till fin putsning av endast mjuka material är bra att ha. Och så en billig Indisk till grov klippet. En kvalitets sax är skarp i skären ända långt ut i spetsarna.

Ett par extra tråd hållare underlättar när du ska byta tråd färg:

Veevus och Griffiths i grovlek 0 /14 och Danvilles 0/6 är bra bind trådar. Den grova Danville tråden är till för främst hjort hår där man behöver ta i en hel del.

Räcker om du har svart, brun, grå, oliv och gul grön tråd för att klara alla situationer. Danville tråden räcker det med grå.

Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-26, 11:24.

Kommentera

Vad heter det materialet? Antar att det gröna jag har på samma rad bredvid det svarta är lite samma material.

Den tuppnacke jag har är indisk. Vet inte om jag heller köpte rätt sort, för visst finns det lite olika storlekar på de va? Nu menar jag inte på själva tuppnacken, utan mer på de fjädrar som är på själva tuppnacken som kan variera i lite olika storlekar.

Å andra sidan gör det nog ingenting. Var nog bara bra att jag köpte en billig nacke, för de flugor (TKK) jag band igår var inga sköna skapelser kan jag meddela
                Fast en polare sa att:"flugar ska inte vara snygga. Det är de fula man få fisk på" Anar en viss uppmuntran här

Hur som helst, tur att det är lön imorgon

Kommentera

Det vet jag tyvärr inte. Visste jag bara namnet på flugan, så skulle det gå att lura ut.

Ja, det är ju det som är det fina med nackar. Man får ett helt sortiment olika storlekar på fjädrarna som täcker ett antal krok storlekar.

Det var vänligt sagt av din kompis. Men han har delvis rätt i det han säger. Siluetten, är nog viktigare än att den är perfekt bunden i minsta detalj. Perfektionen hos en fluga, är till en del för att tillfredsställa dina artistiska ambitioner som flugbindare.

Har man bas nacke eller sadel färgerna = Brun, grizzly = svart - vit bandad och svart så kommer man långt på dessa. Man kan senare lägga till golden olive och blue dun = blå - grå, så är man riktigt i mål.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-26, 18:07.

Kommentera

Eftersom det här med flugnbindning är helt nytt för mig och jag köpte ett begagnat kit på nätet så har jag väldigt liten aning om vad jag kan binda för något. Har nedan listat det material jag har. Skulle bli riktigt glad och tacksam om jag kan få lite tips på vad för slags flugor jag skulle kunna binda med det jag har så jag kan komma igång och prova lite innan jag köper på mig mer material.

Måste ju se om detta är något för mig.
                    Så tips mottages tacksamt så kan jag söka beskrivningar själv sen.
                    Tack på förhand.

Marabou i blandade färger
                    Saddle hackle i blandade färger
                    Kanin strimlor
                    Påfågel herl
                    Gul chenille.
                    Vit chenille
                    Cactus chenille.
                    Flash chenille, red
                    Kalkon eller Gås biots
                    Hårvinge material i grönt, rött och orange
                    STF white Dub
                    Antron Dubbing Black
                    Antron Dubbing Black
                    Röd tuppnacke
                    Stretch 6mm black
                    FFF Flash i fägerna:
                    - Pink
                    - Black
                    - Silver
                    - Green
                    Hare'e Ice Dub, olive brown
                    Hare'e Ice Dub, Tan
                    Bodyglass round, yellow
                    Mässings kulor 3,8 mm Silver
                    Mässingskulor 3,8mm orange
                    Cyclops 4,5mm, gold
                    Cyclops 4,0mm gold

Samt röd, lila, svart, silver och vit bindtråd.
                    Även en lead wire 020 samt en rulle Uni-yarn chinese red
                    Senast ändrad av Sverker; 2014-05-28, 19:02.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                    1 svar
                    1 321 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg SharkGirl  
                    Arbetar...
                    X