Vad är detta för material? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta för material?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är detta för material?

Har denna fluga i min ask. Har haft en regbåge på av ansenlig storlek. Dock råkade jag tappa både fisken och flugan, men jag hade som tur var ett kort på den

Så vad tror ni? Stjärten vet är vit marabou, att den är orange beror på missfärgning då jag råkat tappa asken i vattnet och andra flugor färgade av sig. Även det svarta är missfärgning. Det är det röda som jag undrar vad det är för material. Det känns plastigt, typ som om det skulle vara flash-material. Men hur har man bundit den i så fall?
    Tacksam för tips.
    Click image for larger version

Name:	20150413_210201.jpg
Views:	1
Size:	266,5 KB
ID:	1838043

Gärna tacksam för så mycket info som möjligt kring krokstorlek, färg på bindtråd jag bör ha samt storlek på guldhuvudet.

Det är säkert Cactus chenille. Bara att linda runt kroken som vilket kroppsmateriel som helst. Flugan på fotot är nog en HN Cats Whisker.

Streamer krok #10 är en lämplig storlek. Bindtråden spelar ingen större roll, eftersom den döljs av materialet. Svårt att säga om storleken på guld huvudet? Ska ju kunna passera hullingen och passa krok godsets grovlek när du trär den på kroken. Fråga i butiken. Linda några få varv bly tråd bakom guldskallen så att den inte skramlar omkring på kroken. Eller fixera med snabb lim.

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-04-16, 09:41.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för tipset. Blir till att inhandla det och binda ett gäng sådana eftersom hela siljan svämmar över med regnbågar nu

Kommentera

Varsågod.

Trevligt, då har du många intressanta stunder framför dig vid vattnet med andra ord.

Skitfiske på dig!

Kommentera

Jag har ju det. Synd att sjön är så stor bara. Man säger ju att 90% av fisken finns i 10% av sjön... Siljan är en rätt stor sjö så det är svårt att hinna med att täcka av den. Men skam den som ger sig

Kommentera

Jo, Siljan är ju ingen tjärn precis. Kolla av grundare vikar med några större stenar i och vatten växt ruskor + vass ruggar först och främst.
            Sådana ställen är ju oftast hem för både nymfer och små fisk.

Envishet och uthållighet är ju fiskarens bästa egenskaper.

Men du har ju en hel del spaning att göra det är sant.

Ställen där vinden ligger på för dagen är ställen värda att pröva, även om motvinds fisket är rätt pestigt.

Uddar, kan vara produktiva också.

Håll koll på Svalorna när den tiden kommer. Sveper de tätt över vattenytan och plockar någonting? Då kläcker det där. Förhoppningsvis inom kast håll.

Bågen, kommer alltid närmare land så fort det börjar att skymma. Man kan se hur vaken kommer vandrande utifrån sjön eller dammen. Och fram på den senare delen av kvällen, så kan fisken gå fram och tillbaka bara 10 - 15 meter ut och plocka kvälls maten. Dock är Regnbågen inte natt aktiv till skillnad från Öringen.

Då är det läge att fiska med en liten mörk nymf eller spider #14. Fiskad sakta, sakta alldeles under ytan med korta drag i linan. Eller ta till den lilla svarta torrisen #14 eller #16. En E 12 eller Streaking Caddis eller någon annan dylik Nattslända imitation, kan också vara en hit. De senare fiskade med 30 - 50 cm långa och sakta drag, med någon sekunds paus mellan dragen.
            Den lilla svarta torrisen ska helst fiskas nästan stilla liggande med runt 15 - 30 sekunders pauser och endast mycket korta och sakta förflyttningar då och då.

Men vakar en firre bara en liten bit ifrån din torrfluga? Testa med att göra en liten knyck på linan, så att frugan hoppar till litet. Det kan få fisken att vilja komma dit och smaka på flugan.

Ser du små bubblor stiga upp här och där på litet grundare vatten? Då står troligen bågen på huvudet och plockar nymfer från vattenväxterna. Då släpper de emellanåt ut sådana små bubblor från gällocken när de suger in krypet.

Kolla efter plogar i ytan eller om vattnet reser sig i en puckel? Då jagar fisken nymfer och puppor straxt under ytan. Ibland kan man även se delar av huvudet och ryggen i ytan då.

"Torrfluge vak" är oftast mer diskreta.

Fisk som tok hoppar upprepade gånger är stressad fisk och inget att lägga ned tid på.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2015-04-17, 12:16.

Kommentera

Perfekt. Stort tack för tipset!
              Stenig botten och uddar finns det gott om härikring. Sämre är det med vassruggar och undervattensväxter. Siljan är i den bemärkelsen en ganska "död" sjö. Finns just inget sjögräs eller annat slime i den. Men fisk finns det. Har ju haft på en del, men de har som sagt släppt. Men nu med dessa tips ska jag väl kunna få nåt i alla fall...

Kommentera

Varsågod.

Ok. men säkert finns det i alla fall litet alger under den varmare perioden som växer på de större stenarna, där fisk godiset håller till.

Du får nog ändå fisk så småningom utan mina tips. Ligger du bara på och lär dig var hot spotsen är belägna? Och när fisken har hugg perioder? + att lura ut vilka de bästa flugorna till Siljan bågen är under de olika delarna av säsongen? Så är du i mål. HN Fritz Cat Whisker har du ju redan kommit på. Funkar nog lika bra på sen hösten är jag säker på.

Iof. så funkar nog de flugorna jag tipsade om fint i de flesta Regnbåge vattnen i vårt avlånga land.

Lägger till mina tips, att undvik att fiska ytligt dagtid om det är moln fritt och sol. Gryning och skymning är däremot bra sådana dagar.

Så vitt jag har lärt mig, så är antingen klart väder och växlande molnighet + grå väder de bästa fiske vädren dag tid.

När solen gassar på, så verkar fisken ha svårt att se byten i ytan. Och då lägger de vanligtvis av att vaka. Verkar faktiskt som om de blir bländade av solen och alla reflexer. För skymmer sedan ett moln solen ett tag? Då börjar de att jaga igen så länge det molnet är kvar.

Har sett detta vid ett flertal tillfällen.

Om vatten tempen på grunt vatten börjar att stiga över 15 C + på sommaren? Plocka fram sjunk linan och sök av litet djupare, med en små fisk liknande streamer eller en större nymf. Regnbågen och även Brun Öringen har en max trivsel temperatur vid just 15 C+. Sedan drar den sig längre ned dagtid. Och kommer inte in strand nära förrän när det skymmer.

Därför, bör man skaffa en liten och tålig termometer. Knyt den på tafsen och mät ca. 1 meter ned.

Tänk också på att en mörk fluga, är det bästa valet då ljuset är lågt och vid dåligt väder.

För gärna fiske dagbok. Anteckna datum, plats vid vattnet, vatten temperatur, tid på dygnet, väder och fluga: Storlek och namn + fiske metod. Och förstås den fångade firrens art och vikt. De anteckningarna kommer att vara ett nyttigt uppslagsverk så småningom.

Här är en litet lyxigare variant än en standard anteckningsbok:

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-04-17, 19:49.

Kommentera

He he. ingen dum ide, men ska kanske göra det. Tack återigen för tipset. Här ska läsas väder och fångas fisk

Kommentera

He, he, he! Ja, då vore väl det tusan också om du inte blev Siljan bågarnas skräck till slut.

Ska självt ned till Björka dammen i dag och doppa några flugor. Är kanon väder och för en gång skull och bara en svag bris.
                    Iaf. så lär kvälls fisket bli intressant.

Edit. Verkar som den senaste veckans hit och dit väder har förstört torrfluge fisket här.

Inte ett vak! Inte ens då vinden hade dött ut och dammen låg spegel blank runt 19:00 tiden, och litet Fjädermygg började att fara omkring. Hade dock 2 fiskar som smakade på min Black and Peacock Spider #14 fiskad jätte sakta ett par decimeter under ytan. Men lyckades inte kroka någon av dem ordentligt.

Men det är bara att ta nya tag!
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-04-18, 20:20.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X