Köpa flugbindningsprylar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa flugbindningsprylar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa flugbindningsprylar?

Jag ska köpa min första flugbindningsutrustning och undrar vad jag ska satsa på? Lösa delar eller ett set?

Om jag köper ett set, hur mkt bör det kosta för att innehålla någorlunda bra saker?

Kanske underlättar det om jag berättar vad för flugor jag vill binda?

Eftersom jag bor på Gotland så blir det nog en hel del havsöringsflugor, fisk- och räkimitationer. Sen vill jag gärna binda torrflugor för örings- och harrfiske i Norrland. Gäddflugor är också något jag gärna vill binda.

Kommentera

Skaffa dej ett städ som verkar bra, köp därefter de nödvändiga ingredienser du behöver dvs krok och hackle bucktails osv troligen bästa och billigaste utvägen ett helt kit betyder bara en massa skräp som inte kommer till användning, så gör min Norge laxgalna kompis iaf, good luck
      Senast ändrad av TAMTAM; 2006-01-21, 01:32.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ta och satsa på ett bra städ samt en bra trådhållare så har du en bra grund att bygga på. Ett mkt bra och prisvärt städ är Regent Vise och trådhållare skall vara keramisk ( är mildare mot tråden). Därefter är det bara att kolla upp ett par mönster du vill börja binda samt köpa matrialet till dessa. Ett tips är att ta en kategori i taget. Sedan är det bara mängdträning som gäller. Glöm ej skaffa ett lack. Vill du komma billigt undan med städ och tillbehör i början så har Darts en komplett vertygssats. Dock kommer du att vilja byta ut städet efter att du blivit varm i kläderna.

Kommentera

Köp lösa delar så får du exakt de delar du vill ha. Städen som brukar ingå i olika nybörjarsätt brukar man vilja slänga eller ge bort när du har kommit i gång.

Tala om för mig vilka havsörings- och gäddflugor du vill binda så ska jag hjälpa dig med material.

Kommentera

Tack för bra info!
            Ni säger samma sak som de andra jag pratat med: Köp separata delar så du får rätt från början.

Så det är så det får bli!
            Zonker, kommer förhoppningsvis kontakta dig innan veckan är slut.

// Rasmus

Kommentera

Precis som alla innan har sagt så är det viktigt med ett städ och verktyg som håller lite högre kvalite. Vad gäller material så kan du kolla lite då och då på tradera. Köpte ett lass med material där för ett tag sen av någon som hade tröttnat och sålde alla sina flugbindargrejer. Enligt mig ett billigt sätt att få upp bredden för sitt flugbinderi. Dessutom så är det enligt mig onödigt att köpa det dyrt material innan fått kläm på lite olika bindmoment. Mina första flugor var sannerigen inte snygga, men man kan kolla på dem idag för att få sig ett gott skratt...

Lycka till med binderiet och fisket!
              /Birdman

Kommentera

Ursprungligen postat av R.E
                Tack för bra info!
                Ni säger samma sak som de andra jag pratat med: Köp separata delar så du får rätt från början.

Så det är så det får bli!
                Zonker, kommer förhoppningsvis kontakta dig innan veckan är slut.

// Rasmus
                Gör så. Vi hörs.

/Quincy

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                1 svar
                1 321 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg SharkGirl  
                Arbetar...
                X