Chickabugger, en fluga väl värd att pröva. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Chickabugger, en fluga väl värd att pröva.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Chickabugger, en fluga väl värd att pröva.

Chickabou, är ju lika mjukt som Marabou, men i miniatyr form kan man säga. Båda materialens styrka ligger i att det är extremt mjukt och lätt rörligt.

Till skillnad från Marabou, så kan du linda Chickabou runt krok skaftet precis som du gör med vilket höns eller tupp hackle som helst.

De största Chickabou fjädrarna täcker en streamer krok #10 om du lindar det i en ganska gles spiral. Tänk på att binda in toppen av fjädern / fjädrarna så att flugans profil blir allt tjockare framåt krok ögat.

På streamer krok #8, så får du skarva på en mindre sådan fjäder fram till på kroken / kroppen. Men den skarven blir i stort sett osynlig, i och med att Chickabou, gör att Chickabuggern, blir extremt "lurvig" i profilen.

Till skillnad från den C.B. som visas i videon. Så binder jag in en mycket kort, fet stjärt ( tag ) av gul Marabou i stället. Den är högst 3 cm lång.

Min favorit C.B är en med ljust grön / gul, Grizzly sådant hackle, gul Chenille kropp , gul Marabou stjärt och guldskalle.

Annars är inte heller en hel svart sådan fluga med gul eller röd Marabou stjärt dum att ta till gråväders dagar, i gryningen och när det skymmer.

Och en brun C.B borde vara rena dynamiten som Borstmask imitation för kust Öring fiskaren.

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-10-02, 08:32.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Om man ska ta till sig alla dina tips och råd så blev man lika duktig som du.
    Jag försöker inte att bli det men tycker om dina tips och lär så gott jag kan och hinner.
    Tröttna inte på att visa dina kunskaper.

Kommentera

Ursprungligen postat av volvo51 Visa inlägg
      Om man ska ta till sig alla dina tips och råd så blev man lika duktig som du.
      Jag försöker inte att bli det men tycker om dina tips och lär så gott jag kan och hinner.
      Tröttna inte på att visa dina kunskaper.
      Tack för de mycket vänliga orden!

Du har tiden för dig, och kommer säkert att bli en skicklig flugfiskare med tiden.

Ju oftare man fiskar, ju snabbare lär man sig ju. Och att lägga pusslet nere vid fiske vattnen och få en fisk eller 2 är ju en rolig utmaning. Att föra en fiske dagbok med uppgifter om var, när och hur man fick sin firre? Är en stor hjälp med tiden. Jag har självt för fiske dagbok sedan 1979. Och har haft en hel del nytta av dessa antekningar med tiden. Att fiska ofta i samma vatten är också en väg till trevliga fiske stunder. Då lär man sig fisken ät rytm under säsongen och vilka flugor som funkar bäst vid en given årstid, tid punkt under dygnet och väder.

Men det glädjer mig mycket att du gillar det jag babblar om.

Många riktiga skitfisken på dig!

Ingen större risk att jag lägger av än på ett bra tag att skriva här. Har en del kvar att berätta om i framtiden.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2015-10-02, 21:03.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
      1 svar
      1 321 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg SharkGirl  
      Arbetar...
      X