Mini Masken en P&T streamer. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mini Masken en P&T streamer.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mini Masken en P&T streamer.

Den vanliga Masken är ju en svettig Regnbåge killer. Men ack så knölig att binda med sina dubbla streamer krorkar med fireline mellan dem + det eviga dubbandet av Marabou som flyger runt i din bindar hörna.

Jag avskyr personligen att binda normal Masken. Men eftersom den är en kanon bra fluga på höst och tidig vår, så började jag på sen sommaren att fundera om den inte skulle kunna funka fint med endast en krok och någon slags fjäder / dun som gjorde att man slapp dubba? Alltså en mini version av originalet.

Jag kom fram till att Chickabou, vore idealiskt som fjäder material, eftersom den har samma fina rörelse i sig som Marabou. + ett Soft hackle längst fram vid krok ögat.

Den helt röda Masken och tricolour varianten med sina färger bakifrån krok böjen räknat = röd, orange och vit. Är ju de mest populära varianterna. Och så en guld skalle och en röd chenille kropp då.

Eftersom Chickabou fjädrarna är rätt korta, så får du räkna med 2 st. till en # 8 streamer krok dvs. I synnerhet som den bakre ska utgöra en kortare stjärt dessutom. + Softhacklet längst fram då. Man kan komma undan billigare genom att göra hela flugans hackle med Soft hackle. Men då får du inte riktigt den rörelsen och livet i flugan som med 2/3 Chickabou i den.

Börja med att binda in chenillen där krok böjen börjar. ( Dvs. när du har trätt på guld skallen ). Därefter binder du in den bakre Chickabou fjädern med en del av spetsen = ca. 3 cm stickandes ut bakom flugan.

Linda nu chenillen ända fram till guldskallen och fixera den med chenillen så att den inte kan flytta sig från krok ögat. Många använder litet blytråd till fixeringen först. Men detta är egentligen onödigt och gör flugan tyngre och knyckig när man kastar. Ska man nu promt använda bly tråd ändå? Då ska det ju vara till flugor som ska ned ordentligt i strömmande vatten. Iaf. så tycker jag så.

Gå tillbaka med bindtråden i en gles spiral till där du tänker avsluta den första fjädern. Linda sedan Chickaboun ganska tätt tills att du når dit. Lås fjädern med 4 - 5 varv bindtråd och klipp bort fjäder skaftet så nära infästningen du kan.

Nästa 3:e del binder du in med skaftet på fjädern och lindar sedan nästa del. Och till sist Soft hacklet 3 - 4 varv då. Tvinga soft hacklet litet lätt bakåt med bindtråden Innan du gör de avslutande knutarna. Stryk hackle stråna bakåt med hjälp av tummen och pekfingret medan du lindar bind tråden.

Eftersom Soft hacklet är litet styvare i stråna än Chickaboun, så kommer den att tvinga de stråna litet bakåt i sin tur.

Avsluta flugan.

Ja, värre är det inte att göra Mini Masken. Den på fotot är Tricolour varianten.

Nu har jag inte kunnat pröva den självt pga. min slitna höft protes. Mitt fiske, har ju legat i malpåse sedan i slutet av juni. Men folk som har prövat den i höst gillar den skarpt så vitt jag har fått reda på. Och nästa vår så ska jag väl köra på med den självt.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-11-19, 20:29.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Fin fluga, men att kalla något för masken som egentligen är en vanlig streamer är väl lite som att svära i kyrkan?

Det som gör masken så speciell och otroligt effektiv är ju att den rätt bunden med korta fiber får en larvliknande/simmande gång. Inte bara att den pulserar. Ett hett tips är dessutom att inte binda masken på fireline, då den är alldeles för glatt och styv. Man skall ha en tunn, extremt mjuk och ikke ytbehandlad flätlina för bäst resultat. Då tappar den inte fiber och får rätt gång.

Hoppas du blir bättre snart och kan komma ut på fiske.

Kommentera

Njae "Lure" då.

Jo, jag är medveten om att den delade kroppen på Masken, gör gången fin och slingrande. Min ide' var mest att göra en mindre jobbig att binda variant för de som liksom jag tycker att originalet är bökig att knåpa ihop. Iof. man kan ju köpa Masken färdig för några kronor.

Tack! Jo, det har ju kliat i kastarmen ett bra tag nu. Också tack för tipset om rätt lina.

Skitfiske på dig!

Kommentera

Ett tips på en "lättare" masken är att köra glitterchenill som kropp. Bind bakre kroken (marabou som stjärt och glitterchenil som kropp) och lämna sedan en decimeter glitterchenil pluss bind in en bit flätlina. Tvinna ihop glitterchenillen och flätlinan. Bind fast den tvinnade delen på främre kroken (jag brukar justera avståndet så flugan blir ca 10 cm) och linda glitterchenil även runt denna kroken. Glöm inte gulldskallen på främre kroken för att få lite rörelse. Dammar mycket mindre och fiskar ruggigt bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
          Ett tips på en "lättare" masken är att köra glitterchenill som kropp. Bind bakre kroken (marabou som stjärt och glitterchenil som kropp) och lämna sedan en decimeter glitterchenil pluss bind in en bit flätlina. Tvinna ihop glitterchenillen och flätlinan. Bind fast den tvinnade delen på främre kroken (jag brukar justera avståndet så flugan blir ca 10 cm) och linda glitterchenil även runt denna kroken. Glöm inte gulldskallen på främre kroken för att få lite rörelse. Dammar mycket mindre och fiskar ruggigt bra.
          Smart variant!

Kommentera

Låter som en trevlig variant, men rätt bunden släpper inte masken ett endaste fiber. Köpmaskar har för långa fjädrar, är styva som pinnar och de tappar fiber. Men finns ingen ekonomi i att binda bra maskar för försäljning, ingen är villig att betala priset för dem och det tar sin tid att binda upp dem.

Kommentera

Förstår det. Det tar ju en bra stund att sno ihop en Mask. Och då skulle flugan kosta typ 40 - 50:- om det ska vara lönt för bindaren.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
              1 svar
              1 320 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg SharkGirl  
              Arbetar...
              X