Mina 4 st favorit torrflugor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mina 4 st favorit torrflugor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mina 4 st favorit torrflugor.

De här flugorna har fungerat ypperligt genom den varma och vingade insekts perioden av fiske säsongen i P&T vattnen för mig.

1. E12. DEN vill jag inte vara utan i asken! En still going strong klassiker:

Bivisible fly. Återupptäckte denna fluga för ett par år sedan. Har fått fisk på den så sent som in i slutet av september faktiskt. Den svarta varianten är grymt bra. Bra storlekar är #12 och 14. Har inte prövat än, men skulle inte bli förvånad om den går bra i storlek 16 också.

Grizzly hackel funkar bra istället för det i originalet helt vita.

Griffiths Gnat. "Mygg flugan" nummer 1 i mitt tycke. Då i storlek 16 och 18.

Foam, Bäck nattsländan. Mitt eget mönster. Binds på vanlig flugkrok # 14. Lurade ut denna för 3 säsonger sedan.

Då jag upptäckte att det var gott om denna mindre och mörkt kaffe färgade Nattslända i mitt hemma vatten. Men jag har fått fisk på den vid ett antal tillfällen då denna insekt inte har varit igång också. Antar att fisken även kan uppfatta den som andra och mörka insekter också.

Material:

Krok: Ordinär flugkrok # 14.

Bindtråd : Svart och ganska tunn = 0 /10 - 0/14.

Kropp och vinge : Svart, 2 mm tjock foam.

Hackle: svart tupp.

Verktyg: Vingbrännare Caddis. Jsons medium stora brännare är perfekt till denna fluga.

Lim: För plast modeller. Finns i Hobby butikerna. Super lim funkar inte bra att limma foam till foam med. Att limma vingen längs över sidan av kroppen, förhindrar att tafsen kan krypa in under vingen vid kast och du får en riktig tafs tvinnare till fluga.

Bind beskrivning:

Klipp en ca. 2 mm bred remsa foam. Bind in denna vid krok böjen och linda den så att kanterna på remsan överlappar den föregående litet.

OBS! Dra inte åt hårt när du lindar! Det försämrar flyt förmågan då luften pressas ur foamen.

Klipp ut en bit foam som passar i vingbrännaren. Bränn denna och lägg sedan en tunn sträng lim längs ryggen på kroppen. Måtta in vingen, så att den sticker ut ett par - 3 mm bakom kroppen. Försök att vika vingen i "hustaks form" medan du pressar ned den i limmet.

Fixera vingen ytterligare med några varv tråd framtill och klipp bort överskottet.

Bind in hacklet och linda det 1 - 2 varv på traditionellt torrfluga vis. Klipp bort stråna på över och undersidan. Hacklet behöver inte vara av torr fluga kvalitet nödvändigtvis. De kvar varande stråna är bara en markering för Nattsländans ben, och har inte mycket med flugans flyt förmåga att göra.

Gör huvudet och avsluta flugan.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2016-01-10, 10:46.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

E12 nattsländan är min solklara favorit. Görs i lite olika färger på kroppen men samma ljusbruna vinge. Min favvo är med mörkbrun kropp �� absolut den bästa fluga jag kört med på Harr. På andra plats kommer streaking caddie med samma färger som E12. Finns inte dessa 2 flugor i min ask Sommartid så åker jag inte och fiskar försen dom åter igen finns i min låda ��
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      E12 nattsländan är min solklara favorit. Görs i lite olika färger på kroppen men samma ljusbruna vinge. Min favvo är med mörkbrun kropp �� absolut den bästa fluga jag kört med på Harr. På andra plats kommer streaking caddie med samma färger som E12. Finns inte dessa 2 flugor i min ask Sommartid så åker jag inte och fiskar försen dom åter igen finns i min låda ��
      Streaking Caddis är bra den med. Kan ju varieras färg mässigt en hel del. Jag har använt förutom original, hjorthårs färgen: Mörkbrun och ljusare oliv grön. De har funkat bra de med. Jag har dock bytt ut dubbing kroppen mot en tätlindad remsa 2 mm tjock brun foam för bättre flyt förmåga.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2016-01-10, 11:11.

Kommentera

Glömde skriva att Red Tag har jag på 3e plats :-) jo, varianterna är många men jag föredrar originalen :-) men är absolut inte emot att pröva mig fram i färghavet :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
          Glömde skriva att Red Tag har jag på 3e plats :-) jo, varianterna är många men jag föredrar originalen :-) men är absolut inte emot att pröva mig fram i färghavet :-)
          Kan förstå det. Till Harren, är ju Red Tag en självklar fluga att pröva. Är inte så dum till Öringen heller. Men har aldrig så vitt jag kan minnas? Fått någon båge eller Bäckröding på den. Kan i och för sig bero på att jag väldigt sällan har prövat med den.

Tänk, att Red Tag skapades någon gång i mitten av 1800 talet.

Kommentera

Finns ju en del flugor som är Väldigt gamla och som är lite Tabu att ändra på :-) tycker det är kul att gamla flugor lever kvar. Fick en bok i julklapp av min Sambo som jag börjat läsa, Den stora boken om flugfiske. Väldigt intressant läsning :-)

Kommentera

Ja, vissa flugor, ska man låta vara helt enkelt. De är bra som de är.

Gött! Då har du tankat upp kunskaps banken en del när du har läst den.

Kommentera

Smaken är som baken... E-12 är nog den sista nattsländan jag knyter på tafsen. CDC n elk är solklar favorit, E-12:orna förblir oanvända...

Kommentera

Göran, tron verkar i allt fiske se sid. 26!

skitfiske

Peje

Kommentera

Ursprungligen postat av Peje Visa inlägg
                    Göran, tron verkar i allt fiske se sid. 26!

skitfiske

Peje

Tack Peje! Kul läsning det där.

Det samma på dig.

Jo, man måste ju tro på flugan också det är helt sant. Gör man inte riktigt det? Då slarvar man oftast igenom intagningen av den. Sedan, skiljer sig ibland favoriter från vatten till vatten och lands del.
                    De flugor som är rena dynamiten i ett vatten är kanske inte lika bra i ett annat?

Men E 12 och Griffiths Gnat t.ex. är ju flugor som brukar fungera både här och där. Haröra nymfen är en annan.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2016-01-10, 21:45.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X