Gt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gt

Är det nån som har bild eller beskrivning på en laxfluga som kallas GT (gin o tonic tror jag)
    Jag träffade nämligen på en fiskare i Ljustorp som menade att det snudd på var den enda flugan han använde.

Jag har för mig att han sa att den var orange.... det tyvärr är allt jag har

Kan han ha LURATS

General Practitioner...

Kommentera

Jaaaaaa Den var det.

Gin o tonic.... var fick jag det ifrån hahahha

Tackarrrr.

Kommentera

Här är en video om du inte redan har hittat en?

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sittin Visa inlägg
          Är det nån som har bild eller beskrivning på en laxfluga som kallas GT (gin o tonic tror jag)
          Jag träffade nämligen på en fiskare i Ljustorp som menade att det snudd på var den enda flugan han använde.

Jag har för mig att han sa att den var orange.... det tyvärr är allt jag har

Kan han ha LURATS
          Han har inte lurats!

GT är en förträfflig fluga för laxfiske. Jag har landat två laxar i Mörrum på just GT och haft en del hugg och nafs i flugan dessutom. Den har en mycket fin gång i vattnet. Prova gärna varianter i färgval och storlek på krok. Jag band en lite mindre i svart med tinsel på kroppen (kanske heter nått annat då) och med tunn koppartråd för att få lite tyngd- en suverän fluga då det skymmer och på natten. Den senare resulterade i en lax vid Persakvarn i Mörrumsån på , tror det var 7 kg.

Kommentera

Jock:
            Jodå. Den har jag sett.... och några till
            Men jag tror att i alla klipp jag har sett så har den bundits på dubbelkrok. Är det ok enl. svenska regler eller är det lokalt som många andra fiskeregler?

Red Tag:
            Grattis
            Senast ändrad av Sittin; 2016-02-22, 22:20.

Kommentera

Jag tror nog att du ska höra dig för vad som gäller i det vattnet du har tänkt dig att fiska.

Men play it safe och bind ex. på både dubbel och enkel krok.

Kommentera

Jo det kan vara bra.
                Binder man på dubbelkrok för att fisken obevekligt ska krokas eller är det för flugan ska få rätt hållning?

Kommentera

I mitt tycke, så är den största fördelen att flugan håller sig lättare på rätt köl i strömmen. Och förvisso litet bättre kroknings förmåga.

Dock, kan stora dubbel krokade flugor kräva litet mer "twang" i mothugget för att driva in hullingarna.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2016-02-24, 20:14.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X