Krok...igen... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krok...igen...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krok...igen...

Försöker köpa krok i 100 pack men det var lättare sagt än gjort.
    Hade tänkt mig Kamasan 400 i #16 men de var slut.
    Däremot fanns Kamasan 440 i #16.
    Förutom att kroköglan är uppåt, är det någon annan skillnad på denna krok? Och spelar det någon roll om öglan är uppåt eller nedåt???
    Annars fanns Kamasan 175 i #16. Någon skillnad på den och Kamasan 400?
    Är det bara flugbindning.com som säljer krok i 100 pack? Tycker de alltid har slut på det man vill ha! Riktigt irriterande.

Vad det gäller ögat upp eller nedåt? Så är det en gammal grej som en del tillverkare håller fast vid = Krok ögat uppåt = torrfluga krok och nedåt = "våtfluga krok". Men någon betydelse för kroknings egenskaperna har det inte.

Numer, skiljer man på torrfluga och våtfluga krok genom godsets grovlek.

Det som skiljer B400 mot B175 är att den senare är grövre i tråden. B400 är mer allaround.

Mistpool har 100 pack också: https://mistpool.com/index.php?curre...3jvchq5lq00lf0
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Men mistpool hade den inte i #16.
      Köper du hundrapack av alla krokar i alla storlekar? Eller vilka krokar och storlekar behöver man egentligen mest av?
      Vet ju att det är sjukt svår fråga att svara på eftersom det beror på vad och hur mycket man binder.
      Men mina #16 är tog slut först så jag tänkte att jag köper ett hundra pack i den storleken. Och eftersom de är slut så antar jag att de är populära.

Hursomhelst... Eftersom Kamasan 400 i #16 var slut på båda ställena och om det inte är någon skillnad på 400 och 440 så får jag väl ta 440.

Du skrev att kamasan 175 är grövre i tråden, vad menar du med det?
      Hade du skrivit godset hade jag förstått. Men det kanske är samma sak.
      Men om 175:an är grövre så funkar den alltså inte lika bra som kamasan 400/440?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
        Men mistpool hade den inte i #16.
        Köper du hundrapack av alla krokar i alla storlekar? Eller vilka krokar och storlekar behöver man egentligen mest av?
        Vet ju att det är sjukt svår fråga att svara på eftersom det beror på vad och hur mycket man binder.
        Men mina #16 är tog slut först så jag tänkte att jag köper ett hundra pack i den storleken. Och eftersom de är slut så antar jag att de är populära.

Hursomhelst... Eftersom Kamasan 400 i #16 var slut på båda ställena och om det inte är någon skillnad på 400 och 440 så får jag väl ta 440.

Du skrev att kamasan 175 är grövre i tråden, vad menar du med det?
        Hade du skrivit godset hade jag förstått. Men det kanske är samma sak.
        Men om 175:an är grövre så funkar den alltså inte lika bra som kamasan 400/440?
        Jo, som sagt litet svårt att besvara. Det är ju från person till person det.

Självt, så skulle jag komma undan med 50 st av både B400 och B100 i #16. Däremot #12 och 14 skulle jag aldrig köpa mindre än 100 av. #10, är också en storlek jag kan tänka mig att köpa endast 50 st.

B440 funkar den med.

"Gods" och "tråd" är samma sak.

Njae, det beror ju på vad du ska ha B175 till? Men med rätt stor säkerhet är den litet för tung för att vara en bra torrfluga krok.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2016-04-06, 21:15.

Kommentera

Tack för dina svar Jock!!!
          Nu blev det 100 st kamasan 440.
          Det kommer väl att gå åt förr eller senare. Kommer att ha krok ett bra tag i alla fall

Finns det förpackningar om 50 st också?
          Det har jag inte sett någonstans.

Kommentera

Varsågod.

He, he, he! Ja, ett tag klarar du dig nog?

De enda 50 förpackningarna jag känner till är Kamasan K krokarna. Deras budget variant men är helt ok. trots det lägre priset. Men finns bara i standard versioner med rakt skaft.

Senast ändrad av Jock Scott; 2016-04-07, 17:01.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
            X