Egna variationer på flugmönster? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egna variationer på flugmönster?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Egna variationer på flugmönster?

Jag undrar om ni som binder flugor "hittar på" mycket själva när ni binder? Totalt udda kreationer eller små variationer av klassiska mönster? Är det så att de klassiska mönstren håller bäst i längden, eftersom de är goda imitationer, eller för at de helt enkelt har visat sig fungera bra?

Jag är nybörjare; har hållit på att binda i några dagar nu. Jag tycker det är underbart kul, och jag låter gärna fantasin var med på ett hörn. Ett exempel - jag vet att europa 12 brukar gå bra där jag fiskar om somrarna, och jag har också märkt när jag kollat på maginnehållet på fisk att de ofta har käkat något med grönt i. Så varför inte kombinera, och binda en europa 12:a med grön dubbing? Jag har överhuvud taget använt mycket grönt i flugor där det inte "ska vara så".

Har ni några tankar kring sådana experiment? Jag kanske inte ska låt fantasin skena iväg med allt för många flugor, innan jag har fått chansen att testa dem?

personligen binder jag bara egna mönster som passar min fisketeknik och som matcher insekterna i mina vatten bra.
    många "klassiska" mönster fiskar otroligt bra, och kan vara svåra att alterera till det bättre när man är lite grön. det är svårt utan materialkännedom att veta hur det kommer se ut i vattnet. och det gäller också att veta hur förebilden till ens kreation beter sig i vattnet.
    men ända sättet att lära sig är ju just att prova sig fram med material och bindtekniker och studera insektslivet i dina vatten.

den gröna dubbingen till e12:an låter dock som en utmärkt ide som jag inte tror du kan misslyckas med. antagligen är det nattsländepuppor du hittat i magen på fisken, och en e12 med grön dubbing kommer nog att uppfattas som en kläckande sådan..

ett bra tips även om "fantasiflugor" kan fungera ypperligt i väldigt många situationer är att ta reda på vad det finns för arter i det vatten du planerar att fiska i. bind sedan imitationer först efter mönster för att sedan med hjälp av bilder på originalen prova att förbättra/anpassa flugan efter dina teorier. sen är det bara att fiska och testa sig fram, men man ska komma ihåg att de flesta populära mönster är väl genomtänkta och ofta imiterar väldigt bra.. men färger och storlek går nästan jämt att förbättra till just sitt vatten..

försök efter insektskunskap att binda samma art i flera olika utvecklingsstadium.. så bind några stora nattsländepuppor typ supperpuppan(svårslagen som enkel att binda driftare sen några kläckare och några färdiga.. när man byggt upp sin ask och täcker arterna i sitt vatten så kan man ha väldigt trevlig och kul när man ska försöka utröna vad som kan stå på matsedeln för fisken , och det är skönt att täcka födogrupperna.. (bra som bindmål)
    men som sagt, presentationen är ju i slutänden mer viktig än imitationen så försök att studera deras rörelse i vattenbrynen när du får möjlighet. en hink med vatten att låta de simma omkring kan ge dig många aha upplevelser och du kommer lättare komma fram med egna teorier och flugmönster..

Kommentera

Stort tack för ett tankeväckande och innehållsrikt svar!

Jag bläddrade tidigare i kväll i Lennart Begqvists Flugbindning på mitt sätt, och slogs då av tanken att jag borde testa hur mina flugor flyter i vattnet genom att fylla handfatet eller så. Jag har inte varit så noggrann med proportioner mellan kropp, hackel och vingar. Hur de balanserar i vatten blir nog nästa steg att titta på. Sedan får vi se hur väl flugorna fungerar i sommar. Jag har än så länge köpt rätt billigt material, och jag tycker det är kul att binda, så om mycket av det bundna inte fungerar, så är det inte hela världen.

Tipsen om att studera insektslivet på plats kommer jag att följa. Hittills är det bara två säsonger som jag har ägnat mig åt flugfiske, och då är det ca två veckor per säsong jag har tillfälle att vara vid mina flugvatten. (Mina föräldrar har en sommarstuga i norra Dalarna, nära Särna.) Tidigare var det mest mete med mask som gällde, men förrförra sommaren fastnade jag för flugfiske. Det känns som att det finns mycket tid framöver till att lära sig. Att lära sig om insektslivet - både genom att vända på stenar och titta och genom att läsa - kommer säkert att göra det intressantare och mer givande. Ju mer kunskap och erfarenhet det ligger bakom när fisken hugger, ju roligare är det. Det är nog det som är drivkraften.

Än en gång - tack för det lärorika svaret!

Kommentera

tack för tacket
        tror att du kommer ha mycket kul i sommar :P och du kommer nog att bli en "kunnig" flugfiskare med din inställning

(grundtipset för "flytet" är att inte överdressa(mycket material) eller använda för mycket bindtrad eller onödigt grov krok)
        otroligt manga av ens till synes perfekta imitationer kan se helt annorlunda ut an originalen underifran nar ytspanningen gjort sitt! (eller tafsen/knuten sabbar allt)
        (allt detta varierar lite pa strömhastighet/sjö)
        tafsar och knutar är ocksa viktiga och bra att börja knyta själv nu i samma veva..
        har fler svar i amnet om fragorna dyker upp

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
        X