Egna variationer på flugmönster? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egna variationer på flugmönster?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Egna variationer på flugmönster?

Jag undrar om ni som binder flugor "hittar på" mycket själva när ni binder? Totalt udda kreationer eller små variationer av klassiska mönster? Är det så att de klassiska mönstren håller bäst i längden, eftersom de är goda imitationer, eller för at de helt enkelt har visat sig fungera bra?

Jag är nybörjare; har hållit på att binda i några dagar nu. Jag tycker det är underbart kul, och jag låter gärna fantasin var med på ett hörn. Ett exempel - jag vet att europa 12 brukar gå bra där jag fiskar om somrarna, och jag har också märkt när jag kollat på maginnehållet på fisk att de ofta har käkat något med grönt i. Så varför inte kombinera, och binda en europa 12:a med grön dubbing? Jag har överhuvud taget använt mycket grönt i flugor där det inte "ska vara så".

Har ni några tankar kring sådana experiment? Jag kanske inte ska låt fantasin skena iväg med allt för många flugor, innan jag har fått chansen att testa dem?

personligen binder jag bara egna mönster som passar min fisketeknik och som matcher insekterna i mina vatten bra.
    många "klassiska" mönster fiskar otroligt bra, och kan vara svåra att alterera till det bättre när man är lite grön. det är svårt utan materialkännedom att veta hur det kommer se ut i vattnet. och det gäller också att veta hur förebilden till ens kreation beter sig i vattnet.
    men ända sättet att lära sig är ju just att prova sig fram med material och bindtekniker och studera insektslivet i dina vatten.

den gröna dubbingen till e12:an låter dock som en utmärkt ide som jag inte tror du kan misslyckas med. antagligen är det nattsländepuppor du hittat i magen på fisken, och en e12 med grön dubbing kommer nog att uppfattas som en kläckande sådan..