Vår vän Fjädermyggan är ju viktig för oss flugfiskare. I synnerhet under den tidiga våren och under sen hösten, då det är i stort sett bara den som kläcks.
Vi binder färdiga sådana och puppor. Men ytterst sällan kläckaren. Jag har fuskat med det jag med.
I dag satt jag och funderade över hur binda en sådan på bästa möjliga sätt?
Och kom på följande efter en del tanke möda:
Material:
Böjd krok #16. Kamasan B100 eller Mustad C49S är bra val.
Bindtråd: Svart och gärna 0/10 eller tunnare grovlek.
Kropp: En hackle stam / quill från ett grizzly hackle. Ta ett av de största och längsta hacklen i nacken. Skala sedan bort alla strån. Stammen är ju också randig, och ger en fin mygg kropp på så vis. För att vara en quill kropp, så är den rätt stryk tålig. Man kan med fördel blötlägga hackle stammarna i varmt vatten i ett glas under runt 30 minuter innan man ska använda dem. Då är det mindre risk för att de spricker när du ska linda dem runt krok skaftet.
Vinge: Vitt antron garn eller Tiemco's super flytande ving garn: http://www.flugshopen.se/flugbindnin...-dry-wing-fine
Bröst: Svart dubbing typ Bäver eller Flyrite t.ex.
Bind beskrivning:
1. Bind in hackle stammen i den smala änden nere i krok böjen.
2. Bygg upp en tunn kropp med tråden som tjocknar litet bort mot där vingen och bröstet ska vara.
3. Tät linda quillet så att du får en ledad kropp.
4. Bind in garnet som en ögla. Som en så kallad "loop wing" Ska vara lika lång som 2/3 av kroppen ca. Jag menar med öglan som vingspets då.
5 Dubba över där du har fäst in vingen. Var snål med dubbing materialet bara!
6. Avsluta flugan.
Tänk på att alla slags kläckare ska doppa bakkroppen under vatten ytan. Så impregnera bara vingen och bröstet.
Ursäkta den något dåliga skärpan på fotot.
Vi binder färdiga sådana och puppor. Men ytterst sällan kläckaren. Jag har fuskat med det jag med.

I dag satt jag och funderade över hur binda en sådan på bästa möjliga sätt?
Och kom på följande efter en del tanke möda:
Material:
Böjd krok #16. Kamasan B100 eller Mustad C49S är bra val.
Bindtråd: Svart och gärna 0/10 eller tunnare grovlek.
Kropp: En hackle stam / quill från ett grizzly hackle. Ta ett av de största och längsta hacklen i nacken. Skala sedan bort alla strån. Stammen är ju också randig, och ger en fin mygg kropp på så vis. För att vara en quill kropp, så är den rätt stryk tålig. Man kan med fördel blötlägga hackle stammarna i varmt vatten i ett glas under runt 30 minuter innan man ska använda dem. Då är det mindre risk för att de spricker när du ska linda dem runt krok skaftet.
Vinge: Vitt antron garn eller Tiemco's super flytande ving garn: http://www.flugshopen.se/flugbindnin...-dry-wing-fine
Bröst: Svart dubbing typ Bäver eller Flyrite t.ex.
Bind beskrivning:
1. Bind in hackle stammen i den smala änden nere i krok böjen.
2. Bygg upp en tunn kropp med tråden som tjocknar litet bort mot där vingen och bröstet ska vara.
3. Tät linda quillet så att du får en ledad kropp.
4. Bind in garnet som en ögla. Som en så kallad "loop wing" Ska vara lika lång som 2/3 av kroppen ca. Jag menar med öglan som vingspets då.
5 Dubba över där du har fäst in vingen. Var snål med dubbing materialet bara!
6. Avsluta flugan.
Tänk på att alla slags kläckare ska doppa bakkroppen under vatten ytan. Så impregnera bara vingen och bröstet.
Ursäkta den något dåliga skärpan på fotot.