Detta, är min hyllning till detta eminenta forum som jag har varit en lycklig medlem av sedan mitten av 2009.
Många fina fiske kompisar och goa fiske snack kompisar har jag fått här.
Bergman, vår moderator ska ha ett speciellt omnämnande som håller ordning och reda + motar bort osympatiska forum troll.
Till flugan då.
Jag fick ide'n att använda mig av dessa färger och material, eftersom de flyter mycket bra = CDC och foam. Och att svarta torrisar är gångbara över allt och i stort sett när som helst under dygnet.
Grizzly hackel, är aldrig fel heller. En hel del av de allra bästa torrisarna innehåller detta hackle.
Har inte haft tillfälle att pröva den än. Men vill du chansa och binda upp ett par ex.?
Material:
Krok: Vanlig rakskaftad #12 eller #14.
Bindtråd: Svart.
Bakkropp: En svart, smal och lätt avsmalnande 2 mm tjock foam bit. Bakänden värms försiktigt på en låga för att bli rund och spetsig.
Bröst: 1st Påfågel herl.
Hackle: Grizzly som sagt.
Vinge: 3 st vita cdc fjäder toppar som läggs ihop.
Super lim till att få foam bakkroppen att sitta stadigt uppe på kroken.
Bind beskrivning:
1. Sedan du har klätt krok skaftet med tråd. Gå tillbaka med tråden till halva krok skaftet ca.
Lägg en droppe super lim ett par mm bakom där du har tråden nu och tryck dit foam kroppen. Säkra den överblivna biten av foamen ytterligare med några varv av tråden. Bakkroppen ska sticka ut ca. 1/2 cm bakom kroken.
2. Lägg ihop de 3 cdc fjädrarna och bind in dem så att vingen pekar ut över krok ögat.
Res vingen rakt upp och stötta den med några varv tråd framför vingen och bakom.
OBS! Tänk på att lämna plats för huvudet vid krok ögat när du binder in vingen.
3. Bind in ett hackle + herlet där foam kropp änden är. Linda herlet till ett bröst och följ efter med hacklet när du har gjort fast herlet. Hacklet, ska inte lindas framför vingen dock.
4. Gör huvudet och avsluta flugan.
Ja, det var allt.
Vore kul om folk berättade om de har fått något på denna fluga sedan.
Kommer självt att testa den i morgon kväll.
Många fina fiske kompisar och goa fiske snack kompisar har jag fått här.
Bergman, vår moderator ska ha ett speciellt omnämnande som håller ordning och reda + motar bort osympatiska forum troll.
Till flugan då.
Jag fick ide'n att använda mig av dessa färger och material, eftersom de flyter mycket bra = CDC och foam. Och att svarta torrisar är gångbara över allt och i stort sett när som helst under dygnet.
Grizzly hackel, är aldrig fel heller. En hel del av de allra bästa torrisarna innehåller detta hackle.
Har inte haft tillfälle att pröva den än. Men vill du chansa och binda upp ett par ex.?
Material:
Krok: Vanlig rakskaftad #12 eller #14.
Bindtråd: Svart.
Bakkropp: En svart, smal och lätt avsmalnande 2 mm tjock foam bit. Bakänden värms försiktigt på en låga för att bli rund och spetsig.
Bröst: 1st Påfågel herl.
Hackle: Grizzly som sagt.
Vinge: 3 st vita cdc fjäder toppar som läggs ihop.
Super lim till att få foam bakkroppen att sitta stadigt uppe på kroken.
Bind beskrivning:
1. Sedan du har klätt krok skaftet med tråd. Gå tillbaka med tråden till halva krok skaftet ca.
Lägg en droppe super lim ett par mm bakom där du har tråden nu och tryck dit foam kroppen. Säkra den överblivna biten av foamen ytterligare med några varv av tråden. Bakkroppen ska sticka ut ca. 1/2 cm bakom kroken.
2. Lägg ihop de 3 cdc fjädrarna och bind in dem så att vingen pekar ut över krok ögat.
Res vingen rakt upp och stötta den med några varv tråd framför vingen och bakom.
OBS! Tänk på att lämna plats för huvudet vid krok ögat när du binder in vingen.
3. Bind in ett hackle + herlet där foam kropp änden är. Linda herlet till ett bröst och följ efter med hacklet när du har gjort fast herlet. Hacklet, ska inte lindas framför vingen dock.
4. Gör huvudet och avsluta flugan.
Ja, det var allt.
Vore kul om folk berättade om de har fått något på denna fluga sedan.
Kommer självt att testa den i morgon kväll.
Kommentera