Davie McPhail binder en parashute Hawthorn fly. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Davie McPhail binder en parashute Hawthorn fly.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Davie McPhail binder en parashute Hawthorn fly.

Bibio på latin eller som vi kallar den Hårmygga är den insekt som Engelsmännen och Amerikanerna kallar för Hawthorn fly. Troligen för att den börjar att kläckas ungefär när Hagtorns buskarna börjar att blomma.

Den brukar kläckas samtidigt med Sjösand sländan = Ephermera Vulgata och Åsand sländan = Ephermera Danica vilket sker under maj och i början på juni här nere i södern. Och något senare i mellan Sverige och de norra landsdelarna.

Hårmyggan, ser ut som en större svart mygga men med långa bakben a la' Harkranken som ni kan se på fotot nedan.

Denna insekt finns i några olika varianter. En har röda lår på bakbenen. Men annars är den helt svart i allmänhet.

En intressant insekt att imitera. Fisken är glad i den när den kläcker.

Här visar Davie McPhail hur du binder en parashute variant med fribärande bakkropp:

Tips. Man kan försiktigt värma den del av foam strippen som ska bli bakkroppens ände över en låga för att få den rund och spetsigare. Gör 4 leder på nålen och låt den 5:e bli till när du fäster in kroppen på kroken. Då blir inte bakkroppen onödigt lång.

Personligen, byter jag gärna ut bakbenen av svart färgade, Fasan tupp stjärt strån mot tunna gummi ben för hållbarhetens skull.

Senast ändrad av Jock Scott; 2016-05-20, 09:42.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

P.s. Man kan gott göra denna fluga med vanligt lodrätt lindat hackle också för den som känner sig litet obekväm med att göra ett parashute hackle. Och även lägga till en vit vinge som ligger platt utefter ryggen.

Senast ändrad av Jock Scott; 2016-05-20, 09:39.

Kommentera

Kul. På den tiden jag band flugor band McPhail bara fulldressade laxflugor

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        Kul. På den tiden jag band flugor band McPhail bara fulldressade laxflugor
        Ok. det visste jag inte. Men då förstår jag varför han är så grym på torrflugor och nymfer också. Har man bundit fulldressade Laxflugor, då är ju sådana här flugor rena barnleken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Ok. det visste jag inte. Men då förstår jag varför han är så grym på torrflugor och nymfer också. Har man bundit fulldressade Laxflugor, då är ju sådana här flugor rena barnleken.
          Känns som ljusår sen nu men han figurerade mkt på ett internationellt flugbindarforum jag hängde på. Minns inte ens namnet på det längre.

Han har rätt bra koll på vad han sysslar med hur som helst.

Explore Davie McPhail’s 132 photos on Flickr!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
          1 svar
          1 266 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg suzan
          av suzan

Arbetar...
          X