Varför behövs en del material när man ändå dubbar över det??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför behövs en del material när man ändå dubbar över det???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Varför behövs en del material när man ändå dubbar över det???

    Kollade på detta klipp då jag tyckte att det såg ut som en spännande fluga https://www.youtube.com/watch?v=mQVT1UVcQew&t=101s Men varför i hela friden behövs guldtinslet när det ändå dubbas över???
    Har noterat att man gör detta förut på en mängd olika flugor och mönster och annat material än just tinsel. Är lite undrande över detta och vilken funktion det faktiskt fyller.

  • #2
    Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
    Kollade på detta klipp då jag tyckte att det såg ut som en spännande fluga https://www.youtube.com/watch?v=mQVT1UVcQew&t=101s Men varför i hela friden behövs guldtinslet när det ändå dubbas över???
    Har noterat att man gör detta förut på en mängd olika flugor och mönster och annat material än just tinsel. Är lite undrande över detta och vilken funktion det faktiskt fyller.
    Han säger det i videon om du lyssnar
    När han lagt på "lacket" eller vad han använde så lyser tinslet igenom dubbingen Smart
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Tinslet, har ju bara en funktion, och det är att addera reflexer. När man man lindar tinsel längs hela bakkroppen i en gles spiral på nymfer och puppor. Så är det främst för att ge en illusion av gas / luft höljet som omger insekten när den stiger mot ytan för att kläckas. Och då använder man i huvudsak ovalt silver tinsel. Likadant så kan du göra en tag en liten bit ned i krok böjen och upp till där kroppen börjar på Dykar bagge imitationer och Spider flugor av sådant silver tinsel modell tunnare. Det imiterar insektens luft förråd på bakkroppen.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2017-03-20, 11:05.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
        Han säger det i videon om du lyssnar
        När han lagt på "lacket" eller vad han använde så lyser tinslet igenom dubbingen Smart
        He he... kollade igenom klippet lite för snabbt då jag såg det på jobbet

        Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Tinslet, har ju bara en funktion, och det är att addera reflexer. När man man lindar tinsel längs hela bakkroppen i en gles spiral på nymfer och puppor. Så är det främst för att ge en illusion av gas / luft höljet som omger insekten när den stiger mot ytan för att kläckas. Och då använder man i huvudsak ovalt silver tinsel. Likadant så kan du göra en tag en liten bit ned i krok böjen och upp till där kroppen börjar på Dykar bagge imitationer och Spider flugor av sådant silver tinsel modell tunnare. Det imiterar insektens luft förråd på bakkroppen.
        Men frågan jag ställer mig, lyser tinslet verkligen igneom om jag dubbar över det? Det kan inte vara mycket som tinslet glimmar igenom, om alls. Hade förstått funktionen om det var glesare dubbing eller om man gjorde en tät ribbing över tinslet. Men ja ja, funkar det så är det väl bra. Och nåt ska jag väl ändå göra med tinslet så varför inte?

        Kommentera


        • #5
          Dubbingen verkar ändra färg så det kanske är det som Tinslet är till för
          Är kanske en reaktion på det hela när man tillför Lim/Lack
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #6
            Jo, dubbing, mörknar ju alltid litet när det blir blött. Kan tänka mig att idee'n med att lacka, är just för att förhindra detta och att göra flugan tåligare. Men tinslet, är nog mest till för att göra flugan mer synlig på litet avstånd kan jag tro?

            Man kan ju i och för sig använda dubbing som det är inbakat litet glitter i som en annan lösning. Och på så sätt slippa att använda tinslet.

            http://www.fishline.se/slf-prism-dub...oducts_id/1629

            http://www.fishline.se/fine-spectra-...oducts_id/2366

            Jag har ju bundit Nattslända puppor med sådan dubbing i bakkroppen. Det har funkat ju bra som en imitation av luft höljet.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2017-03-20, 12:06.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

            Kommentera


            • #7
              Aha... jo, det kan jag ju iofs förstå i så fall. Om det är så att lacket tränger in i dubbingen och skapar små fickor där tinslet faktiskt glänser igenom. Men det såg ändå ut som att det var för mycket tinsel och för tätt lindat för att detta ska ske. Men jag är absolut ingen expert på detta och ska inte säga emot. Tyckte bara det verkade konstigt och lite svårt att se att det skulle funka. Men jag kanske ska binda upp några olika varinter, några med och några utan, och se vilka som verkar fungera bäst
              Fast det kanske just det någon redan har gjort, så varför uppfinna hjulet igen

              Kommentera


              • #8
                Jo, jag tycker nog också att en smalare och oval tinsel hade verkat vettigare i sig. Personligen hade jag inte använt den flata och så pass tight lindat också. Men bindaren i videon verkar tycka att den flata och breda tinseln är helt ok. Och smaken är ju som baken delad.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                Kommentera


                • #9
                  Fast jag tänkte mer på antrongarnet han lindade över tinslet. Tänkte att det skulle vara mer glest och eller glesare lindat.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ok. antron garn, blir ju nästan genomskinligt när det blir blött om man endast har lindat det i ett lager.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X