kork - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kork

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• kork

Hejsan alla.
    Nu har vi vintern här och för min del ligger flugfisket nere till början av juni nästa år.Men det betyder inte att all verksamhet upphör.Nu skall flugföråden
    fyllas på.
    Jag har stött på ett problem,tänkte begåva min flugsamling med ett antal kork flugor.Men det är svårt att hitta kork material i lämplig storlek.
    Finns det någon som vet var jag kan få tag på detta material?
    MVH Leffe

Kork

Då jag inte har någon erfarenhet av varken flugbindning eller flugfiske så är jag inte helt säker på vad du är ute efter.

Kork finns ju i vissa fiskeredskapsbutiker , men detta säljs väl då som material till spöbyggnad, men kork är det i alla fall.

www.flyfishingmasters.se

Kork kan du ju också hitta i vanliga vin-essens butiker. Eftersom det är så pass lätt att forma så borde det väl inte spela någon större roll hur det ser ut när du köper det?

Reptilaffärer säljer ju även dom kork, som dekoration i terrarier, detta är då "korkbark" dvs. kork i dess "naturliga form" och inte i "vinkorks"-format
    Senast ändrad av Tibban; 2006-11-07, 22:36.
    Häll oppet !!!

Kommentera

Jag har korkar om du vill ha, dem är 8-11x20mm och 13-16x22mm (koniska).

Kommentera

bästa resultatet borde bli om du hyvlar naturkork(typ till terrarium) och sen stansar ut dem av de bästa bitarna.

men kork är ganska tungt och flugorna FLYTER ofta lågt. fisk brukar de ju dra men :/ kan ju iof passa perfekt till skalbaggar och så, men antar att det är nattsländer som skall bindas? isf kör med hjort om du vill att de ska vara osänkbara, snyggare siluett och lättare fluga, dessutom hållbart material.

är ju lite pill med hjorthår om man inte är van. men man lär sig snabbt. ända nackdelen är nog allt skräp som blir när man trimmar ner dem.

(vet att en del kör med näver istället för kork, borde bli ungefär samma resultat?)

lycka till

Kommentera

Hejsan.
          .Det finns korkskivor att köpa hos hobbyaffärer men de består av pressad kork och de spricker väldigt lätt.
          Som flera skrivet så är det spöbyggarkork som gäller. Köp den bästa kvaliten. brukar finnas i ett par olika kvaliteer. Den finaste är nästan helt utan håligheter och fnarigheter. Pröva hosnågon som säljer spöbyggsatser.

HA det
          Ambjörn

Kommentera

OJ. Tack för alla svar.
            Det blev många svar detta men det är kul.
            Jag var i första hand ute efter "dextrinbehandlad" kork men det verkar vara omöjligt att få tag på i dag.
            Och ja det är nattsländor som skall bindas. Den så kallade "ÅBO" serien,därför kork. Jag binder av hjorthår och det funkar jätte bra men jag blev lite sugen på att binda upp dessa flugor när jag såg lite bilder på dom.
            Det är flugor som ser väldigt enkla ut och de är kul att binda dem.
            Jag fick nöja mig med vinkork.
            Har även bundit av näver och de ser riktigt bra ut faktiskt,sen om de håller är en annan femma.
            Jag önskar er alla en riktigt god jul och ett gått nytt år.
            mvh Leffe

Kommentera

aa varsegod

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
              X