Vilken bindtråd och lim? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken bindtråd och lim?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken bindtråd och lim?

    Jag vill börja binda torrflugor, nympher och laxflugor, vilka olika typer av bindtråd borde jag skaffa? Vaxad eller inte?
    Kan jag köpa vit bindtråd i de olika grovlekarna jag behöver, och när jag sedan binder flugan använda färgpenna för att få den behövda färgen och då undvika att behöva köpa 20 olika bindtrådar?
    När jag ser på Frödinflies videor på att binda laxflugor, så används ett lim för att fästa "konen" längst fram, kan man ersätta detta med något som rimligtvis borde finnas i hemmet sen innan, om inte, vad rekommenderas?
    Vilka krokstorlekar ska man använda för tubfluga, och har någon nån rekommendation för prisvärda trekrokar till det?
    Till en början, vilka fjädrar, hår, synteter och innerdiameter på tuber bör jag skaffa?


    Tack på förhand!
    Senast ändrad av WillS1738; 2022-08-02, 14:39.

  • #2
    Nu har jag mest bundit gäddflugor genom åren, men det har blivit en och annan torrfluga också. Jag gillar Textreme power thread, den lägger sig platt och bygger inte så mycket i onödan, så länge man inte kommer åt krokspetsen så drar man inte av den av misstag särskilt ofta heller.. Vaxa tråden kan man göra vid behov.
    Jag har alltid kört med vit tråd och färgat med tuschpenna, det funkar bra.
    Vanligt superlim funkar bra till att avsluta med, men jag rekommenderar starkt att skaffa ett i flaska med borste så du lätt kan lägga på där du vill ha det. Jag har varit riktigt nöjd med Zap a gap.

    Vilket material du ska ha till flugorna är det lättast att bara köpa efter några mönster som ser intressanta ut.

    Kommentera


    • #3
      Ett relaterat tips till din fråga; snåla inte på trådrullehållaren!!!

      Det kommer du bli glad av i längden och även en "dyr" trådrullehållare är rätt låg kostnad... men, det är nåt man blir sjukt glad över i förlängningen.



      mvh / peter
      https://www.facebook.com/OKspinners/

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Arbetar...
      X