Spoonfly - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spoonfly

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spoonfly

Hej hej! Nu har jag försökt binda flugan spoonfly med olika material men utan framgång, det är alltid nåt fel. Är det någon här som binder denna fluga eller nån som har nån ide om vilket material jag kan använda för att binda denna fluga så hade jag vart tacksam för all info. Den här flugan ska tydligen vara riktigt effektiv på regnbåge, havsöring mm.

Tack på förhand!

Har inte bundit den ännu men jag har tänkt o pröva Biltemas reflextejp
    finns ju i en mängd olika färger..
    Skitfiske / Landlax ( Nu över 240 medlemmar i forumet ;-)

Kommentera

Ja det kan vara något, men hur hade du tänkt gå till väga? Ska du endast använda reflextejp och epoxylim? Jag hade gärna velat färga efter de färger jag vill ha men det är tveksamt om man kan använda reflextejp då!

Kommentera

Köp lösnaglar och använd som grund till spoonflugorna. Dessakan man måla eller klä med epoxy i önskade varianter och sen täcka med epoxy

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambjörn Visa inlägg
          Köp lösnaglar och använd som grund till spoonflugorna. Dessakan man måla eller klä med epoxy i önskade varianter och sen täcka med epoxy
          Jag har också tänkt på lösnaglar men jag vet inte om formen är bra. Tror du att det finns såpass stora lösnaglar så jag kan köra med krokstorlek 1/0? Det kanske du inte kan svara på =)
          Det är positivt att man kan måla naglarna till önskade färger, kanske nagellack, och sen epoxy över det.
          Spoonfly finns inte att köpa i Sverige och det är inte många som har hört talats om den.

Kommentera

Finns att köpa i Sverige , finns en som bidner egna och säljer
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av ZanderAngler Visa inlägg
              Finns att köpa i Sverige , finns en som bidner egna och säljer
              Menar du han som säljer dom på tradera?
              Det hade vart nåt extra om man kan binda dom själv =)

Kommentera

Ja , jag tror det , han har en hemsida också
                sigpic

Kommentera

Jag har beskrivning och lite bilder från en amerikansk, numera nedlagd, hemsida på en bra lösning på hur man fixar till "Spoonfly".

Man använder en liten bit nylonöverdragen wire och snabb epoxy för att göra flugan. Eftersom man kan använda färgpigment som används till t ex limkrokar till pimpling är den en lätt sak att göra flugan i vilken färg man vill.

Jag var förutseende nog för en gångs skull att kopiera sidan med bilder och beskrivningen innan sidan stängdes.

Skicka ett PM till mig med e-mailadressen så sänder jag en zip eller rar fil med beskrivningen och några bilder.

//Tantor
                  [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Traditionella flugfiskare får ursäkta

Hej på er i kylan
                    Som rubriken redan antyder så är spoonfly f.rb...t kul.
                    Lidman sällskapet får ursäkta.
                    Eftersom det är alldeles för kalt just nu för att blöta linan så lekte jag lite med olika matreal.Dom är ju aldrig fiskade så jag vet ju inte vad det blir för resultat i vattnet.Matreal; tejp,presentband,nagellack,snabb lim,epoxy,en del är tryckta på fotopapper å mönstret gjorda i photoshop.Är i en utvecklings fas,så ta spoonen med en nypa salt.Dom är inte 100 än.
                    Vad jag undrar över går öringen på rörelsen eller på färger,är det någon som kan det här med fiskens ögon å känsel.
                    Ni får ha det så länge.
                    Finns intresset så skriver jag mer fram över.
                    Bifogade filer
                    Hälsar
                    Anton 53
                    http://www.spoonfly-skedfluga.eu/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                    1 svar
                    1 321 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg SharkGirl  
                    Arbetar...
                    X