Muddlerhuvuden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Muddlerhuvuden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Muddlerhuvuden

Hej!
    Jag har sedan länge bundit egna flugor till laxfisket, men har nu tänkt att bredda mig lite med torrflugefiske efter öring och regnbåge. Jag undrar hur man bär sig åt för att binda de fluffiga huvudena av hjorthår som sitter på många torrflugor exempelvis muddler. Länk till bindbesktivning är mer än välkommet
    /Skitfiske

Hej!

Det är lättare än det ser ut faktiskt.

Tänk bara på att när du binder muddlers så tar huvudet ganska stor plats på kroken. Så maka vingen litet längre bak än normalt.

Så här gör du:

1. När du grundat med bind tråd. Lägg en bunt hjorthår snett över krokskaftet närmast vingen. Detta, så du lägger bindtråden över den del av hår bunten där det är helt grå färgat. Med andra ord, den del av hårstråna, närmast huden. Lägg 2 slingor tråd över bunten och dra åt. Nu ska håret resa sig och sprida sig. Klipp bort överskottet. Sedan är det bara att hållla på så tills du har en "flask borste" av hjorthår runt skaftet framför vingen.

2. Trimma bara till ett snyggt muddler huvud. Sedan är det bara knuten och lackandet kvar.

När du behärskar detta, kan du också göra "Goddards sedge" t.ex. En nattslände imitation, som egentligen är ett enda stort muddler huvud nerklippt till nattslände siluett med litet brunt hackle som ben. Antennerna, är inte nödvändiga egentligen. jag tycker att de är ivägen när man knyter flugan till tafsen. Och inte har jag sett någon skillnad i fiskbarhet mellan med och utan antenner heller. G.S, flyter mycket bättre än E12:an t.ex.

Tips. vill du göra G.S. litet mer spräcklig? Köp en brun, vattenfast tusch penna med smal spets och låt din konsnärliga ådra flöda.

Orginalet:

Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-23, 18:53.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Något du kommer märka att man ibland drar av tråden när man gör muddlekroppar/huvuden. Ett sätt att slippa detta är att skaffa en tunn kevlartråd, den är väldigt stark. Det funkar naturligtvis med vanlig bindtråd också men kevlar kan vara ett tips värt att testa.
      ... everything else is baitfish.

Kommentera

rekomenderar starkt silkestråd, dyr men bra.
        www.svalfisihing.blogspot.com "Det är hett"

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
        X