Börja binda flugor? Köp inte färdig sats. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja binda flugor? Köp inte färdig sats.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag har köpt flydressings flugbindarsats och där fick man mycker bra för pengarna! man fick alla ''vektyg'', krokar (torrfluga 12, streamer 8) bindtråd, hjorhår, kanin zonker,

svart marabou, vit cristal chinille svart chenille svart, röd brunt och ljusbrunt hackel, fasantupps fjäder,

dubbing ( haröra och fly rite), gräsands och rapp höne fjädrar,

påfåger hearl, koppartråd, flossilke (grön) och guld/siver ribbing (båda på samma ''tråd'')

pollygarn,lack, rävsvans, en flugbidarbok och slutligen en DVD med flugbindnings intruktioner.
    allt detta för bara 699 kr. de använder jag och jag är supernöjd med mitt inköp!

Kommentera

Det är kul att höra att du blev nöjd med ditt bind kit.

Ser ut att vara ett bra nybörjar kit (för en gångs skull) för Put and Take flug bindning med tanke på vad du fick för pengarna.

Bra att de inkluderat Zonker strips i kitet t.ex. istället för något tämligen oanvändbart.

Ser ut som ett kit som man klarar av att binda många av de viktigaste P&T flugorna med. Och ger dig säkert en vettig bas att bygga vidare på.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-25, 21:02.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

ja det duger för regnbåge, abborre,harr, öring och till viss del gädda men om man ska binda t.ex laxflugor så måste man ju köpa extra matrial

Kommentera

Jo, det stämmer med lax flugor på sätt och vis. Men jag tror nog, att man iaf kan fantisera ihop en och annan hår vingad HÖ och Lax fluga med det kitet också. Bara man skaffar litet Lax krok och tuber d.v.s.

Men för det riktiga Lax fluge binderiet, får man komplettera en hel del om man ska binda mönster troget. En Guldfasan nacke är ju ett måste då t.ex.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-26, 11:13.

Kommentera

ja en del flugor kan man ju säkert binda men LÅNGT ifrån alla

Kommentera

Vilka färger på Fly-rite, antron, poly-garn?
              Vad kan man plocka bort om man inte är så inne på att binda streamers? Kommer nog mest blir torrflugor, larver och nymfer för mig.

/Valter
              Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Då ska du nog hålla dig till bruna, grå, gröna nyanser och svart.
                Ja, och så vitt till vingar och vingsäckar då.

Men jag tror att förr, eller åtminstone senare, binder du nog streamers ändå. Det kan vara litet tufft att klara sig hela säsongen utan några sådana i flug asken. O.k. Jag ska erkänna att jag självt försöker fiska så lite Put and Take fiske med streamers som jag någonsin kan. Tycker att imitations fisket med nymfer och torrisar är fn så mycket mer givande.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-07, 02:26.

Kommentera

[

Sedan, kan du ju köpa 15 - 25 grams Jigg krokar, och binda kast flugor med hår eller marabou vinge typ streamers. Sedan, är det ju bara måla Jigghuvudet och samtidigt måla dit ögon. Vanlig sådan färg som finns i mini burkar för modell bygge, borde funka.

Kast flugor kostar typ 130 -- 165:- st Vilket ju är ett rent löjligt pris.

http://www.jaktbutik.se/provbutik/in...etaljer&id=214[/QUOTE]

Har du någon gång set en sådan fluga du pratar om. är ju inte alls samma sak som du ger beskrivning på!

Kommentera

Hej!

Jag tror att du misstolkar det du skrev om. Jag hade inga intensioner att exakt efterlikna dessa dyra kast flugor som sportfiske shopparna erbjuder

Den "Jigg fluga" jag talade om / beskrev, var snarare menat som ett billigare, fungerande alternativ till sagda "kast flugor". Och hur man än vrider och vänder på ämnet. Så tycker jag fortfarande att det är ett rent horribelt pris på dessa kastflugor. De kostar ju mer än vad en del vobblers gör. Och då ska man veta att det är betydligt mer arbets och material kostnader bakom tillverkningen av en vobbler trots allt.

Så som sagt , Jag gjorde bara ett försök att ge de spinnfiskare som vill ha någon form av kast fluga, ett alternativ som inte kostar skjortan.

Och du måste väl hålla med om att det svider mindre i plånboken och själen att sätta bort en Jigg fluga som kostar runt ca 12-15 kr att tillverka, jämfört med en dito kastfluga för 130:- - 160:- Dessutom, har man ju möjligheten att variera Jigg flugan i stort sett hur som helst efter tycke och smak.

Och visst, jag har sett "the real thing" på olika on line shops på nätet.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-01-07, 11:01.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    186 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...