Enkel husmask imitation - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkel husmask imitation

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Enkel husmask imitation

    Husmasken, är nattsländans larv. För att skydda sig, spinner larven fast fint grus, små stickor m.m som ett "hus" över kroppen som kamoflage/ skydd så att bara huvud och ben sticker fram.



    Husmasken, står högt på på ädel fiskens meny. Imitationen, fiskas sakta nere vid bottnen. Därför är den oftast förtyngd med bly eller koppar tråd.

    Det finns en massa raffinerade flug mönster av husmask. T.ex att binda in en gummi snodd, kleta in den lim och rulla den i ett fat fyllt med fint grus t.ex.

    Detta är en enklare variant, som även nybörjaren på flugbindning klarar av.

    Krok: Streamer krok 10 eller 12.

    Kropp: 2-3 påfågelherl. Så långa som möjligt.
    1 st svart höns eller tupp hackle.
    Ribbing: Tunn, oval guld eller koppar tinsel i en gles spiral längs kroppen.
    Förtyngning: Litet bly eller koppar tråd.

    Hackle (ben):
    Några strån från fasan tuppens stjärt fjäder. Annan, litet grövre brun / svart spräcklig fjäder går också bra.

    Bind in tinslet, påfågel herlen och hackle fjädern där krokböjen börjar.

    Gå fram med bind tråden (täck kroken) till krok ögat och tillbaka till ca 3/4 av krokens längd. Bind in bly eller koppar tråden här och linda förtyngningen fram emot kroköglan i tät spiral.

    Var noga med att lämna några millimeter kvar till flugans huvud.

    Täck hela kroppen, genom att vira påfågel herlen i 2-3 lager. Sedan, vira det svarta tupphacklet i en ganska gles spiral över herlet . Linda till sist det ovala tinslet i samma spiral längs kroppen. Var noga med att spänna åt tinslet.

    Till sist, bind in några fasan stjärt strån eller liknande som ben på undersidan av huvudet. Avsluta flugan (Huvudet, kan gärna vara ganska stort).

    Ta fram saxen, och klipp ner det svarta hacklet till några millimeters längd och klipp gärna litet ojämt.

    Korta ner fasan "benen" så de är ca 1-2 cm långa.

    Klart!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-22, 11:46.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

  • #2
    Mycket, mycket intressant.

    Kommentera


    • #3
      Personligen tycker jag påfågelherlen är ett ganska uselt material, fin struktur och vackert att se på, men håller inte direkt för mycket fiske eller speceillt många hugg innan det börjar gå av och rasa i bitar. personligen gör jag hellre husmaskarna baserade på någon lämplig dubbing så att jag vet att dom iaf håller för en 20-30 fiskar åtminstone innan man måste byta ut dom, avskyr att binda flugor i onödan.
      Den förste att gå Ad Hominem förlorar

      Kommentera


      • #4
        Hej Dalis!

        Kan hålla med om att Påfågel, kanske inte är väldens mest hållbara material. Men eftersom den till stora delar, skyddas av hackle stammen och ribbing (tinslet) på denna husmask, så ökar ju hållbarheten ganska mycket.

        Dessutom, binder man ju upp minst 3 st av en tänkt fluga. Iaf gör jag det för säkerhets skull. Och inte heller är ju den här flugan direkt jobbig att binda upp igen om man behöver fylla på förrådet hur som helst.

        Men visst, man kan ju också använda brun chenille om hållbarheten är väldigt viktig för en? Tyvärr missar man ju då det fina skimmret påfågel herlen har.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

        Kommentera


        • #5
          här är ännu en variant på husmasken
          http://www.youtube.com/watch?v=EClJnWnxfJY

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Hej Dalis!

            Kan hålla med om att Påfågel, kanske inte är väldens mest hållbara material. Men eftersom den till stora delar, skyddas av hackle stammen och ribbing (tinslet) på denna husmask, så ökar ju hållbarheten ganska mycket.

            Dessutom, binder man ju upp minst 3 st av en tänkt fluga. Iaf gör jag det för säkerhets skull. Och inte heller är ju den här flugan direkt jobbig att binda upp igen om man behöver fylla på förrådet hur som helst.

            Men visst, man kan ju också använda brun chenille om hållbarheten är väldigt viktig för en? Tyvärr missar man ju då det fina skimmret påfågel herlen har.
            Ja givetvis binder man ju upp ett gäng när man ändå är i farten, flugbindning är inte direkt nåt favorittidsfördriv för min del så jag brukar bulka upp en 20-30st av den sort jag ska ha så jag slipper göra om det på ett tag. Dom vatten jag fiskar i fångar man rätt ofta runt 30-40 harrar på en dag och då tycker jag det är grymt irriterande med flugor som rasar i bitar efter 3-4 fiskar, därför har jag börjat rationalisera bort veka material och är väldigt noga med att ankra bindtråden hela tiden, på med superlim och lack på allt som går osv för att åstakomma så hållbara flugor som möjligt så jag slipper binda nya i onödan. är det bara skimret man vill komma åt finns det ju massor av olika glitterkrafs man kan mixa dubbingen med, flashdub tycker jag funkar fint för den typen av jobb.
            Den förste att gå Ad Hominem förlorar

            Kommentera


            • #7
              Jag förstår väl din inställning till flug binderiet. Och jag beundrar att du orkar göra så många av samma fluga.

              Jag börjar ledsna vid ungefär 3:e eller 4:e flugan av samma mönster, och är super less efter den 5:e.
              .
              Och precis som för din del, så binder jag bara när jag behöver eller när jag inte råkar har något bättre för mig att göra för stunden.

              Det var skillnad när man började. Då kunde man inte få nog av alla spännande mönster som dök upp i fiske tidningarna och nya material och bind tekniker som måste testas. Kunde sitta hela kvällar vid städet ibland lol. Och man hade tillslut så många askar smäckfulla med flugor att när man satte på sig västen, såg man ut som en "Michelin gubbe". Tror att man ägnade mer tid till att rota i askarna än att faktiskt fiska ibland.

              Numer, har jag 2 askar med mig ut. En med torrflugor och en med streamers, nymfer m.m. och ganska få mönster. Fiskar man frekvent i kanske 1 eller 2 vatten, lär man sig till slut vad som brukar gå bra under hela säsongen där.

              Numer, försöker jag undvika streamer fisket så mycket jag kan, därför att jag tycker det är mest ett ganska lång tråkigt harvande. Det är ju dessutom fn, så mycket roligare att lyckas lura fisken på en faktisk imitation.

              Jag har också upptäckt att put and take fisket är mycket roligare på vekare grejor. Har just köpt en klass 4:a utrustning. Och till nästa säsong, är det inte omöjligt att ett klass 3 kit blir inköpt för Regnbågs fisket mestadels då.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2009-11-04, 16:12.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

              Kommentera


              • #8
                Flugbindning är skojj och avkopplande eller

                Kommentera


                • #9
                  Tips! Tvinna påfågelhearlet runt bindtråden. Blir nästan oförstörbar

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av MadDog Visa inlägg
                    Flugbindning är skojj och avkopplande eller
                    Jo, det är mysigt ibland när fisket ligger nere att sätta sig vid städet med en kopp kaffe och sno ihop några nya alster. Jag är bara numera inte så där väldigt inspirerad när jag måste binda för att komplettera något flug mönster som tagit slut.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X