Städ...Va tycker ni... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Städ...Va tycker ni...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Städ...Va tycker ni...

Tjena era flugknåpare

Köpte mig ett Royal Vise städ o tänkte kolla va ni som har det tycker om det, känns som om man fick mycket städ för lite pengar. För mig fungerade det väldigt schysst, smidigt som fan o få dit krok osv. Sen smidigt med roterbar chuck.

Så nu sitter man som fastspikad vid bordet o binder flugor, inget proffs men förhoppningsvis blir man väl bättre

Skitfiske på er

Mvh: Andreas
    Jodå, såå att fisket går bra.....

Hej!

Royal Vise städet ser trevligt ut och är säkert ett städ du kan ha i många år.
    Snabb krok montering / demontering och roterbart ser jag.

Den här årstiden, är det trevligt att sittta i stugvärmen och kura och binda nästa säsongs kusar.

Ha det gött bland fjäder och krok!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2009-11-13, 19:44.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

funderar på en , men fattar inte hur man får dit kroken. dum fråga vet men e lite konstig^^ :P
      nån som kan förklara??

Kommentera

Ingen dum fråga alls!

Men som jag förstår det hela. Så du för bara fram spaken när du ska öppna käftarna på städet. Sedan, bara in med kroken och dra tillbaka spaken tills kroken sitter lagom hårt.

Testa alltid genom att pressa ner kroköglan med pekfingret och sedan släpp ett par gånger.

Den där lås mekanismen är smidigare än på mitt gamla städ, där man först får justera för krok / tråd storleken på en separat ratt, och sedan spänna och hoppas att den sitter som den ska.

Bra också med den flata, mässings ovansidan, där man kan stödja hand kanten vid behov.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2009-11-13, 21:32.

Kommentera

Finfin konstruktion med fjäderspända städ ända tills chucken börjar bli sliten och en aning v-formad, då förvandlas plötsligt städet till en krokkatapult som skickar krok tvärs över rummet lite titt som tätt, hände mej när jag bodde hemma hos morsan med heltäckningsmatta, kan inte påstå att det va direkt populärt^^
          Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Jo, det kan jag ju förstå att det inte var så kul. Men det måste ju också bero på kvaliteten på städet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Jo, det kan jag ju förstå att det inte var så kul. Men det måste ju också bero på kvaliteten på städet.
              Ja det var den billiga 400-500krs varianten så stålet var väl inte direkt världsklass, sen band jag brutalt mycket flugor på den tiden med så det hade säerligen en del med saken att göra, köpte mej ett rejält griffin's montana monggose för ett par år sen som jag kallt räknar med ska räcka mej en livstid, och än så länge tycks det leverera iaf, även om jag sällan binder nuförtiden, blir mest en panikbulk på försommaren innan fjällveckorna och eventuellt en påfyllning när jag sabbat första batchen.
              Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Har ett liknade, ett indiskt. Är dock inte näjd med kvaliteten, binderen del och på ett år har det bildats gropar i käftarna. Letar ett nytt och det lutar åt Dynaking, betydligt dyrare men slipper troligen att köpa fler städ. Det indiska duger gott till lax och gäddflugor.

/Jörgen
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                X