Tips om bra dubbingvax!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips om bra dubbingvax!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips om bra dubbingvax!?

Hej!

Har letat ett tag efter dubbingvax med speciella egenskaper. Köpte för ett antal år sedan ett vax som var väldigt kladdigt. Kan beskriva det mera som ett mellanting av flytande och hårt. Kan sammanfatta det hela med att: Jag är ute efter ett vax som har hög eller snarare mycket hög vidhäftningsförmåga. Är det någon som har ett bra tips på ett bra vax? (kommer att använda det i dubbingblock)

Tack på förhand Fredrik

PS Har köpt ett par olika sorter men inte hittat rätt...

Hej!

Jag har prövat litet olika vaxer. Men alltid kommit tillbaka till Veniards gamla hederliga flytande vax. Visst, kladdigt som fn. Men dubbing materialet sitter som det ska utan tjafs.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Swix röd
      Men jag gör oftast en dubbingöggla och då är vaxet av mindre betydelse.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Swix är ju en klassiker

Kommentera

Använder aldrig Wax numera, då flugorna kan bli fördärvade av värmen. Waxet smälter och rinner ut i kroppen, har hänt mej för. Därför kör jag utan något och duppar direkt på tråden eller kör jag med duppingögla.
          Tumlaren
          Senast ändrad av Tumlaren; 2010-03-06, 22:29.
          trolling är livet

Kommentera

säger som Tumlaren, waxet smälter ju föreller senare...
            Tro inte på allt som folk säger, det mesta är bara skitsnack.

Kommentera

tvinna dubbingen mellan tummen och pekfingret, sen lindar du det, sen borstar du upp det med en borste,
              www.svalfisihing.blogspot.com "Det är hett"

Kommentera

Tack för era svar!

Tack för tipset Jock Scott! Ska prova på Veniards flytande vax (tror jag har en burk kvar i någon av mina skattgömmor ;-) menar flyttkartonger som inte har blivit uppackad).

Ang. frågan om att vaxa eller inte vid dubbing, kan diskuteras i oändlighet. Personligen använder jag vax när det behövs för att kunna hantera det jag skall dubba. Tycker vaxning är ett förträffligt sätt att hantera bångstyriga syntetmaterial mm. Tycker det är onödigt svårt att göra falskthackel utan vax. Har personligen inte råkat ut för att vaxet fördärvat några av mina flugor (kan det ha med mängden applicerad vax att göra?).

Dubbingöglemetoden är ett förträfflig sätt att dubba. Avänder den metoden för det mesta. Är en anhängare av metoden för att tid sparas samt att ett hållbart resultat fås. Men den kan inte användas för att dubba allt. Exempelvis vid tillfällen då jag vill göra falska hackel. Använder då mitt dubbingblock.

Mvh Fredrik

Haha… Swix
                Tja måste medge att skidvalla har räddat mig ett par gånger (då jag inte har haft något annat)! DS

Kommentera

Hej allihopa!

En dum fråga...hur fungerar dubbingöglemetoden?

Ha det bäst hälsar
                  Peter
                  Remember; never test the depth of water with both feet.

Kommentera

Hej Peter!

Ingen dum fråga alls! Finns egentligen inga sådana

Så här fungerar dubbing öglan (Lennart Berqvist metod):

Hittade precis en mycket enklare och smartare metod av en av Edge flugfiske forums proffs bindare. Du kan nog likaväl använda vilket annat kletigt vax som helst än det som används i instruktionen.

Hur gick det med ditt Klinkhammer bindande?
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X