Foam tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Foam tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Foam tips!

Var o handlade lite mjölk bröd osv idag. Av en ren slump gick jag förbi barn/leksaks avdelning och fick syn på dessa "foam papper" , Köpte bara för skojs skull o testade när jag kom hem i en skål med vatten, o dra på trissor de va smalare än mina vanliga foam bitar (inte helt hundra men tror de e fly dressings), dom är ca 2 mm tjocka och flöt mycket bättre. jag misshandlade dom rejält i vattnet och dom flöt perfekt ändån . De var små bitar ja klippte ut i olika former , Band även in dom som ryggsköldar till tex skalbaggar osv .

Gav 24 kr för 8 st i olika blandade färger

fick ge 39 kr (tror jag) för en bit "vanlig" foam som inte är i närheten av storleken på dessa.

Lycka till!

Grymt!

Ja, man kan göra flugbindar fynd även i leksaks avdelningen tycks det.

Låter ju jättebra att det foam materialet är tunt men fortfarande flyter som en kork. Och till det priset dessutom!

Grattis!

En kompis kom med en nyligen överkörd Kattuggla som han hittat när han var ute och körde i helgen. Gör mig ont om den stackars Ugglan, eftersom Ugglor av alla de slag är en av mina favorit fåglar. Men eftersom olyckan ändå varit framme, så tog jag den och slog in den i plast och lade i frysen ett par dygn för att döda all ev ohyra.

Såg dock ingen idag när jag tinade den och plockade den.

Här kan man snacka om massor med andvändbara dun och ving pennor till nymfer, flymfer och spiders bla.! Ugglor har ju ett fint fjun på alla sina fjädrar för att dämpa vind bruset när de dyker på möss och råttor. Och likaså är dunen extremt mjuka och fina.

Och det är ju dessutom ett väldigt exklusivt flug material!!!

Så nu har jag 3 frys påsar fylllda med olika Uggle bind material.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-06, 18:15.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Låt den ligga några dagar och frys den igen. Alla ägg dör inte i frysen utan kläcks när dom blir varma igen.
      Så för säkerhets skull, frys bort nästa generation innan dom blir könsmogna.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Tack för tipset!

Kommentera

uggla har ja aldrig bundit med ,, låter som sagt exklusivt

Kommentera

Jo, det materialet hittar man inte i handeln....Som tur är.

Men jag föredrar ugglor "live" så att säga. De är ju nyttiga och väldigt trevliga fåglar. Min absoluta favorit är Pärlugglan.

Jag hade ett Pärluggle par som häckade högt upp i en gammal död Alm på tomten till det torp där jag bodde förut. När ungarna blev litet äldre, kröp de ur bohålet och satt där som ett gäng små troll på en gren i närheten och ugglade medans de väntade på att föräldrarna skulle komma flygande med något gott till dem.

Så här ser Kattugglan ut.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-06, 19:57.

Kommentera

okej

Kommentera

Men ett dun material som är nära Ugglans vad det gäller färger och mjukhet är annars Rapphönans rygg fjädrar. Fungerar utmärkt till nymfer och andra mjuk hacklade flugor. I och med att de precis som Ugglans dun är spräckliga. Så får du också fina "leder" på varje hackle strå.

Den mittre, spräckliga stjärt fjädern, är bra att använda sektioner av till små ludna nymf och flymf kroppar och bröst också.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-06, 20:05.

Kommentera

har lite rapphöna fjädrar som jag gör nymfer med fan mina lådor och askar e överfulla med material o flugor nu snart binder mer än va ja fiskar typ

Kommentera

En sak som flugbindare alltid råkar ut för med tiden

Man har så mycket material att man får hålla på att leta i boxar och kartonger i en timme innan man hittar rätt fjädrar m.m till den fluga man ska binda lol. Blir ÄNNU värre den dag du börjar med att binda Gädd, HÖ och Lax flugor kan jag lova!

Men å andra sidan, så saknar man sällan något när man byggt upp ett större sortiment. Så valfriheten att binda mönster utan att behöva beställa mer material ökar ju istället.

Ett mönster du kan testa med Rapphöne hackle är följande Spider fluga:

Bintråd: Svart.

Krok: 10, 12, 14 eller 16.

Från där krokböjen börjar och ett par - tre mm ner i böjen: Flat silver tinsel.

Kropp: Påfågel herl. Ganska tjock och bullig

Hackle: Rapphöna 2 varv. Ska peka litet snett bakåt.

Pröva med att fiska den med 4 -5 "tändsticks långa" knyckar med ca 5 sekunders paus mellan serierna.

Kan fiskas från straxt under ytan ända ner till botten. Tas hem sakta.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-07, 15:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X