Whiskey fly en klassisk vår streamer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Whiskey fly en klassisk vår streamer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Whiskey fly en klassisk vår streamer

Hej!

Jag tänkte introducera en gammal goding till streamer nämligen Whiskey fly. Den skapades av en en Engelsk flug fiskare 1970 vid namn Albert Whillock. Historien, förtäljer dock inte anledningen till att flugan fick just det namnet?

Kanske Mr. Whillock hade ett glas riktigt god whiskey till hands när han satt vid bind städet och funderade över vad han skulle döpa sin nya skapelse till?

Whiskey fly, är lätt att binda och kan vara synnerligen effektiv på våren och också under sen hösten när vatten tempen ramlar ner under + 10 strecket. Och också på sommaren om vatttnet är varmare än 12 - 13 grader i sjön eller dammen där du fiskar? Då kan den användas som "ret fluga" för den fisk som står och surar på djupet där vattnet är svalare.

Speciellt gångbar är den vid ljus himmel och vackert väder. Eller om vattnet där du fiskar är ganska mörkt? Detta var också hela ide'n med flugan då den skapades.

Min variant, skiljer sig litet i valet av svart bindtråd och ett par andra små detaljer som jag kommer till senare.

Här är vad du behöver:

Krok. Streamer krok 6, 8 eller / och 10. Det kan vara klokt att ha dina flugor i ett par - tre olika storlekar minst. Funkar inte en storlek 6 t.ex.? Då kan en 8:a eller 10:a ge resultat. Om du märker att fisken följer efter flugan och sedan sticker iväg upprepade gånger? Eller bara nafsar i den? Pröva en mindre av samma eller större rent av. Finns plats för exsperiment här!

Bindtråd = svart. Orginalet, har röd bindtråd eller åtminstone rödlackat huvud. Men jag har inte sett någon skillnad i fisklighet om man kör med svart tråd / huvud. Och det är ju en färg på tråden de flesta har hur som helst. Men för dig som vill vara mönster trogen så....

Kropp = Flat silver tinsel med en ganska tät spiral av oval silver tinsel över.

Vinge = Orginalet har orange hår vinge eller 2 orange hackle lagda på varandra. Men eftersom marabou är mycket bättre sett till livlighet i vattnet använder jag detta som grund material.

Och du kan, om du skyndar dig få tag på orange påsk fjäder väldigt billigt i blomster handeln nu efter påsk helgen.

Påsk fjäder, kanske inte innehåller lika fin marabou som den du köper av de sport fiske affärer som för flugbindnings material. Men den duger.

Var inte rädd att använda ganska mycket till vingen. Marabou, tenderar till att bli smal när den blir våt och du drar i linan. Låt spetsen på vingen sticka ut ca 2 - 3 cm bakom kroken. Helst inte mer. Fukta maraboun litet innan du binder in det. Det är lättare på det sättet att hålla ordning på.

På utsidan av vingen, på var sida har jag lagt 2 strån Crystal Flash i färgen Pearl. Crystal Flash, är spiral vridet och fungerar mycket bra! Jag använder det t.om i vingen på mina torrflugor för att jag lättare ska se den på håll.

Detta, för att addera ytterligare reflexer till flugan. Det är ingenting du måste ha egentligen. Orginalet, har ínget sådant material i vingen och fungerar bra ändå. Iof. kan du om du har tunn, flat silver tinsel i plast? Pröva att binda in ett par remsor av det istället om du känner för det?

Gör klart huvudet och lacka.

Klart!

Orginalet, har ett krag bundet orange höns hackle, lätt bakåt bundet, som ni kan se nedan. Men det har jag aldrig brytt mig om att använda. Mestadels av den anledningen att när jag började binda den, så använde jag hår vinge istället. Den har precis som marabou bättre synlighet bakifrån än den kniv skarpa siluetten en fjäder vinge har sett från detta håll.

Troligen bidrog detta till att t.ex. många av Lax flug fiskarna snabbt övergav de gamla klassiska, och mycket vackra (full dressade) fjäder vinge flugorna för hår vinge istället. Och också det faktum att fjäder vingar, dessutom har dålig rörlighet i sidled. Ett märkbart handikapp vid låg vatten föring i älvarna och åarna. Detta faktum, påverkade säkert övergången till mjukare ving material också.

P.s. Du kan också binda in ett par ögon av kul kätting uppepå huvudet, om du vill addera litet framåt tyngd till flugan och öka på utseendet litet.

De gul - vit - svarta Djungel tupp fjädrarna framtill på sidorna av vingen på Whiskey fly flugan på fotot, är något som den som bundit flugan lagt till på orginalet.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-13, 23:29.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

mycket bra !

har du någon kamera så man kan få se en bild på din variant : ) ?

Kommentera

Tackar!

Ska ordna det i morgon.

Kommentera

kanske är andledningen till att den e röd från början på huvudet är att engelsmännen brukar anse att fisken får en huggpunkt då.. men ja vet inte

Kommentera

Kan vara så ja. Det har pågått en smärre diskussion om olika färger på bind tråd och flug huvudens betydelse för hugg utlösande reflex hos fisken.

Här är iaf min version av flugan som utlovat. Och vingen är gjord av påsk fjäder marabou.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-14, 11:35.

Kommentera

Liknar mickey finn

Kommentera

Jepp! Men trots det avskalade utseendet gentemot orginalet, så funkar den. T.ex. när M. Finn inte gör det.
              Tydligen, gör den hel orange vingen en skillnad emellanåt jämfört med Mickey'ns gul - röd - gula vinge.

Fn vet varför?
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-14, 12:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Jepp! Men trots det avskalade utseendet gentemot orginalet, så funkar den. T.ex. när M. Finn inte gör det.
                Tydligen, gör den hel orange vingen en skillnad emellanåt jämfört med Mickey'ns gul - röd - gula vinge.

Fn vet varför?
                kanske är de något som irritear eller lockar, jag vet faktiskt inte

Kommentera

Ja, inte omöjligt. Man har ju sett liknande reaktion när man fiskat med snarlika andra flugor. En Montana t.ex. kan ha svart kropp, hackle etc. och rött bröst. Inget intresse från fisken alls! Sedan skiftar man till samma storlek och grund färg men med gult bröst istället och pang!

Tydligen, är det de små detaljerna som gör det?
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-14, 12:48.

Kommentera

Tack för bindbeskrivning
                    Gjorde en, fast i lila

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X