Klassiska laxflugor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klassiska laxflugor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klassiska laxflugor

Har fått ärva ett gammalt splitcanespö, som jag har tänkt att ha som prydnad på väggen. Då skulle jag även vilja ha en klassisk laxfluga hängandes på spöt. Det verkar vara svårt att få tag på sådana flugor, har hittat för 500 och upp till ett par tusen. Jag hade väl tänkt mig att kanske lägga någon hundring på en. Finns det någon här som binder sådana flugor eller vet var man kan få tag i en utan att behöva ruinera sig.

Tack på förhand
    Bifogade filer

Hej! Hör med lax fluge bindarna på Edge flugfiske forum,. Finns säkert någon där som kan sälja dig en Klassisk Laxfluga till ett vettigare pris än de du nämnde.

Men eftersom detta splitcane spö är ett enhands spö. Så är ju en litet större, klassisk våt fluga för Öring m.m. mer "in style" egentligen. Och framför allt billigare.

Silver Doctor våt fluga eller denna Parmachene Belle i storlek 6 eller 8 borde ju pryda sin plats tycker jag.

Snacka snällt med Guideline här på forumet t.ex. så är jag säker på att han kan sno ihop en dylik åt dig i större storlek mot en smärre ersättning + frakt.

Ett litografi tryck av Rolf Smedman i ram, kan du hitta på Blocket eller Tradera med litet deckar jobb.

Snyggt att hänga vid spöt oxå.

Eller vill du lyxa till det litet? Ta kontakt med allas vår "Fisk Fader" Fisk konservator Lubbe här på forumet. En Harr eller båge t.ex. på träplatta är ju helt rätt!
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Får instämma. Skaffa ist en tidig öringfluga. Det blir både mer passande och billigare. För någon 100ing får du tyvärr ingen fulldressad laxfluga. Enbart materialen kostar mer än så.

Kommentera

Tack för tipsen och råden. Tänkte mest att ha en laxfluga för att de är flugornas Royce Rolls, men ni har en synpunkt där med att det blir konstigt med en laxfluga till ett enhandsspö. Förslaget på tex en Parmachene Belle går ju faktiskt inte heller av för hackor

Kommentera

ett splitcane spö ska fiskas med! spöt blir ju ledset om de inte får användas
          fiska? Javist

Kommentera

Ursprungligen postat av mr montana Visa inlägg
            Tack för tipsen och råden. Tänkte mest att ha en laxfluga för att de är flugornas Royce Rolls, men ni har en synpunkt där med att det blir konstigt med en laxfluga till ett enhandsspö. Förslaget på tex en Parmachene Belle går ju faktiskt inte heller av för hackor
            Ja, en Parmachene Belle, är ju nästan en full dressad Lax fluga i det lilla. Den bands av en flug fiskare ( Henry P. Wells) på 1890 talet (Så den har anor) Vilken ville ha en fluga som likanade bröst fenan på en Bäckröding för fisket i sjön Parmachene i Ohio.

Ide'n bakom mönstret, var att reta upp de aggressiva och lek mogna Bäckröding hanarna.

Det lyckades tydligen över förväntan lol.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-28, 12:15.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
            1 svar
            186 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg .art
            av .art

Arbetar...