Foam Booby Buzzer nymfen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Foam Booby Buzzer nymfen.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Foam Booby Buzzer nymfen.

Hittade denna Fjädermygg puppa när jag letade efter en dito, som flyter bättre än vad sådana puppor med CDC gälar gör. Dessutom, är jag glad för flytande flugor där man slipper grisa med flyt medel.

Min variant, skiljer sig en del från den ni ser på bilden. Men ide'n med foam "gälar" är den samma.
    Tycker ärligt talat att orginalet var ganska ful. Säkert en bra fluga ändå. Men jag vill ha estetiskt tilltalande flugor i mina askar.

Min variant:

Krok: Böjd, sedge / kläckar eller shrimp krok typ Mustad 80250 eller Kamasan B 420 t.ex. Storlek 14 eller 16.

Bind tråd: Svart.

Stjärt: Tunn vit och kort. Mjukt hackle, marabou eller hår.

Kropp: Slät och ganska tunnt med svart eller rött, poly eller antron garn. Med en så ljus som möjligt hackle stam som ribb i en gles spiral längs kroppen. Gör garn kroppen en aning tjockare mot bröstet.

Är alltid en bra ide' att lägga några hackle stammar i ett glas med ljummet vatten under ca 30 minuter innan du ska använda dem.

Bröst: Påfågel herl.

Gälar: Ett stycke kon formad vit eller gul foam från en smal foam stav. Ca 1/2 cm tjock från bas till topp.

Denna bindes in med spetsen först mellan krok öglan och bröstet. Den här foam biten ska ju också tjäna som indikator för dig som fiskar. Så en väl synlig färg är ju bäst.

Inga konstigheter att binda. Var bara noga med att foamen sitter fast ordentligt!

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-19, 12:15.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Hah.. Hade just tänkt att göra en sån fast med foam kula som gälar istället.

/Valter
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Det funkar lika bra det. Jag har tyvärr slut på foam kule nät för tillfället, Och ingen kvinnlig familje medlem att snyta ett par nylon strumpor av och klippa sönder heller lol. Så det fick bli stav istället.

Man tager vad man haver du vet.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-19, 16:46.

Kommentera

finns foamkulor på wittlock jock... 15 kr o gratis frakt

Kommentera

Tack för tipset ENEL.

Men sådana kulor har jag en nästan full påse redan. Det är nätet jag saknar.

Kommentera

Gå och handla lite strumpbyxor, vet ja!

Ska själv försöka mej på en såndär fluga, fint att dom flyter så bra.

/Valter

Kommentera

Njae, I den här lilla byn går skvaller trummorna lätt. Vill ju inte bli beryktad som varandes områdets drag queen lol. Nä, men det går bra med foam stav också.

Om du vill ha högt och väl flytande parashute torr flugor? Då kan du ju binda typ Klinkhammers, men med en bit tunn foam stav istället för poly garn vinge också.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-19, 22:08.

Kommentera

haha vadå har du inga kvinnliga bekanta? eller syster,fru, lokal glädje flick

Kommentera

Jo, men de bor en bor bit bort. Och den närmsta dam bekantingen är i Japan i 3 månader tyvärr. Dröjer nog ett tag innan jag kan fixa "foam nät" den vägen ser det ut som. Wittlock, hade slut på det också.

Kommentera

Beställ från lindex

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X