Dammvippe-gäddfluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dammvippe-gäddfluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dammvippe-gäddfluga

Ja billigare bindningsmaterial finns väl knappast? Köpte en dammvippa på jobbet och började plocka isär och lägga i små plastpåsar, fick snart utöka till lite större påsar. Kan tänka mej att man får ut ca 50 gäddflugor i varierande färger. Här kommer två smakprov:

Det verkar inte som materialet suger åt sej så mkt vatten heller, vilket kan vara skönt då dom flesta gäddflugor man köpt är väldigt tunga.
    Flugtafsen ska ligga som spagetti bolognese på ytan, för spagetti tycker ju alla om, eller hur?

har gjort mina gäddflugor av damvippor en del med.. bra men inte så mycke liv o rörelse men mycke fluga för 10 kr på citygross

Kommentera

Ser ju bra ut och billigare går ju knappt att få.
      Testa om dom får mer liv om du gör dom längre, men nackdelen är ju att dom kan bli tunga då.

Snyggt iaf
      Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Sitter på jobbet nu men kommer testa en sak som jag kom på en när man kommer hem efter 22. Om man först binder materialet framåt, och sedan viker det bakåt, så måste ju det hjälpa till att tvinga ut materialet i vattnet? Borde ju funka, och visst blir det väl liv i dom? Eller kanske inte från en 10kr från citygross men för en 20kronors på Willys där man själv jobbar haha
        Flugtafsen ska ligga som spagetti bolognese på ytan, för spagetti tycker ju alla om, eller hur?

Kommentera

Snyggt jobbat Ekaa! Fint "Krokodil godis" det där!

Gratis material är aldrig att förakta!

Hittade en nyligen ihjäl körd Fasan tupp idag på vägen en bit ifrån hemmet.

Ska bara "frysa ut" all ev. ohyra i pippin, genom att ha förpackat den i plast påse och lagt den i frysen.

Fasan tupp, har ju grymt mycket användbara dun och fjädrar.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-04, 20:10.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Snyggt jobbat Ekaa! Fint "Krokodil godis" det där!

Gratis material är aldrig att förakta!

Hittade en nyligen ihjäl körd Fasan tupp idag på vägen en bit ifrån hemmet.

Ska bara "frysa ut" all ev. ohyra i pippin, genom att ha förpackat den i plast påse och lagt den i frysen.

Fasan tupp, har ju grymt mycket användbara dun och fjädrar.
            Snacka inte om fasan, mina gamla morföräldrar har en uppstoppad som jag försökt förvärva för dyra pengar till flugbindningen, men icke sa nicke

Kommentera

Jag kombinerar dammvippa med marabou för att få mer liv i flugan. Det funkar riktigt bra.

Kommentera

Ett tips för att få lite bättre rörelse på plastfibrerna är att tvinna upp stålvajern i vippan så man får långa fibrer och som sedan f'ästs dubbelvikt i glesa buntar på kroken i sektioner så att flugans vinge blir taperad.
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
                  Ett tips för att få lite bättre rörelse på plastfibrerna är att tvinna upp stålvajern i vippan så man får långa fibrer och som sedan f'ästs dubbelvikt i glesa buntar på kroken i sektioner så att flugans vinge blir taperad.
                  f'ästs dubbelvikt i glesa buntar på kroken i sektioner så att flugans vinge blir taperad

Det andra e jag med på, men hur menar du där? Vill gärna få det förklarat lite närmare. Mkt intressant

Kommentera

Ursprungligen postat av Ekaa Visa inlägg
                    f'ästs dubbelvikt i glesa buntar på kroken i sektioner så att flugans vinge blir taperad

Det andra e jag med på, men hur menar du där? Vill gärna få det förklarat lite närmare. Mkt intressant
                    Ok. ser nu att det är svårt att förstå den förklaringen om man inte bundit den metoden tidigare. Jag borde egentligen lägga opp en bild på hur jag menar men tyvärr har jag lånat ut kameran. Men jag gör ett försök:
                    Börja med att fästa en tunn bunt plastmaterial längs bak mot böjen på kroken. Fäst bunten dubbelvikt så att säga. Du in fäster in den platt mot korkskaftet och viker bak den del av bunten som pekar mot ögat på kroken. Låt just denna del av bunten som du vikar bakåt ska vara lite längre än den som redan ligger åt rätt håll. Sen binder nu ner den övre bunten så som du vill ha din fluga. En fluga med antingen hög eller låg vingprofil.

Sedan gör du om hela proceduren fast lite längre fram(mot ögat) på krokenskaftet tills du är nöjd med vingen utseende.. På så vis blir vingen bunden i sektioner istället för en hel vinge. Och de blir taperade dvs avsmalnade båkåt på flugan precis som hår blir genom sin struktur och form.

Hoppas det blev lite klarare nu hur du kan göra. Om inte så får jag fixa några bilder till dig senare.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X